Výber legislatívnych zmien a noviniek za november 2025
1. VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV
NARIADENIE, KTORÝM SA VYKONÁVAJÚ NIEKTORÉ USTANOVENIA ZÁKONA O ADRESNEJ ENERGOPOMOCI
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 353/2025 Z. z., ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci (úplné znenie nariadenia nájdete TU)
- Účinnosť: 8. decembra 2025
Anotácia:
Určenie sumy adresnej energopomoci, úprava aspektov jej poskytovania energetickým domácnostiam, spôsob výpočtu bonity energetickej domácnosti, rozsah a forma poskytovania adresnej energopomoci pre elektrinu, plyn a teplo.
Popis:
Ku koncu roka 2025 dôjde k ukončeniu plošnej kompenzácie nákladov na energie pre odberateľov elektriny, plynu a tepla zo systému centralizovaného zásobovania teplom v domácnosti a od 1. januára 2026 budú uplatňované cenové rozhodnutia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví bez aplikovania inštitútu krízovej regulácie podľa § 16a zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov.
Adresná energopomoc bude v kalendárnom roku 2026 poskytovaná energetickým domácnostiam ako nástroj adresnej kompenzácie časti zvýšených nákladov spojených so zabezpečením dodávky elektriny, plynu a tepla odoberaného zo systémov centralizovaného zásobovania teplom, a to v rozsahu a forme ustanovenej nariadením vlády. Cieľom nariadenia vlády je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Nariadenia vlády upravuje druh pobytu na účely určenia energetickej domácnosti, určenie odberného vo vzťahu k energetickej domácnosti, rozsah údajov a spôsob výpočtu bonity energetickej domácnosti, podrobnosti o dátume vzniku zániku práva na adresnú energopomoc v zmysle zákona, rozhodujúci deň a limitné hodnoty bonity na účely posudzovania nároku na adresnú energopomoc, rozsah, formu a spôsob poskytovania adresnej energopomoci pre jednotlivé komodity elektrina, plyn a teplo dodávané cez systémy centralizovaného zásobovania teplom a iné potrebné implementačné aspekty poskytovania adresnej energopomoci.
NOVELA ZÁKONA O MENE A PRIEZVISKU
- Zákon č. 320/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 300/1993 Z. z. o mene a priezvisku v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:
Zjednotenie právnej úpravy určovania priezviska detí vo vzťahu k rodičom, ktorými sú výlučne štátni občania SR a rodičom, z ktorých jeden je cudzím štátnym občanom.
Popis:
Cieľom zákona je zjednotiť právnu úpravu určovania priezviska detí, a to vo vzťahu k rodičom, ktorými sú výlučne štátni občania Slovenskej republiky a rodičom, z ktorých jeden je cudzím štátnym občanom. Súčasná právna úprava umožňuje dieťaťu určiť viac priezvisk, ale len v prípade, kedy rodičom dieťaťa je súčasne cudzí štátny občan. Tým je vytvorené nerovnoprávne postavenie rodičov - štátnych občanov Slovenskej republiky a cudzích štátnych občanov pri určovaní priezviska ich spoločného dieťaťa v Slovenskej republike.
Predmetná právna úprava túto diskrimináciu odstraňuje, čím zároveň reflektuje na rôzne modely fungovania rodín a s tým potrebnú právnu úpravu priezviska detí narodených mimo manželstiev ako aj detí narodených z predchádzajúcich manželstiev niektorého z rodičov. V praxi sú časté prípady, kedy dieťa a rodič, s ktorým dieťa žije v spoločnej domácnosti a o dieťa sa osobne stará, majú odlišné priezviská, čo spôsobuje problémy pre rodiča nielen pri vycestovaní do zahraničia, ale aj vo vzťahu k vzdelávacím inštitúciám, lekárom dieťaťa a pod., kedy rodič musí neustále preukazovať, že je rodičom dieťaťa, aby sa vyhol špekuláciám úradov a inštitúcií, prečo majú rodič a jeho dieťa odlišné priezviská.
Súčasne má táto právna úprava umožniť doplnenie priezviska maloletému dieťaťu toho rodiča, ktorý sa o svoje dieťa osobne stará avšak má priezvisko odlišné od priezviska dieťaťa za zákonom stanovených podmienok. Predmetná úprava tak poskytne právnu istotu a ochranu rodičovi, keď pri svojho dieťaťa mu je umožnené, aby dieťa malo aj jeho priezvisko, a to popri priezvisku druhého rodiča. Uvedeným postupom sa zjednoduší jeho stotožnenie ako rodiča ako zákonného zástupcu dieťaťa vo vzťahu k inštitúciám a úradom.
Žiadosť o zmenu priezviska dieťaťa jeho doplnením o priezvisko rodiča, ktorý sa osobne o dieťa stará, bude podliehať povoleniu okresného úradu, bude možné takto doplniť priezvisko maloletému iba raz a iba jedno priezvisko, ak má dotknutý rodič viacero priezvisk.
ZMENA VYHLÁŠKY, KTOROU SA VYMEDZUJÚ ÚSEKY DIAĽNIC, CIEST I. TRIEDY A CIEST II. TRIEDY S VÝBEROM MÝTA
- Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky č. 348/2025 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 228/2020 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest I. triedy a ciest II. triedy s výberom mýta v znení neskorších predpisov (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026, 1. marca 2026, 1. júla 2026
Anotácia:
Reflexia na odovzdanie diaľničných úsekov do užívania, spoplatnenie extravilánového úseku R1, optimalizácia vymedzených úsekov v nadväznosti na zmeny v cestnej sieti, aktualizácia geomodelu cestnej siete v systéme elektronického výberu mýta.
Popis:
Vyhláška reflektuje na odovzdanie diaľničných úsekov R2 Kriváň – Mýtna, D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové a D1 Hubová - Ivachnová do užívania.
Rovnako dochádza k spoplatneniu extravilánového úseku R1 tvoriaceho prieťah Banskej Bystrice, ktorý inak spĺňa predpoklady pre jeho spoplatnenie už od roku 2022 v nadväznosti na legislatívnu zmenu v súvislosti so zrušením osadenia dopravných značiek označujúcich začiatok a koniec obce (305, 306) na diaľniciach.
Vyhláška taktiež reflektuje na potrebu vykonania optimalizácie vymedzených úsekov v nadväznosti na zmeny v cestnej sieti a potrebu aktualizácie dĺžok niektorých vymedzených úsekov v súvislosti so zmenou umiestnenia dopravných značiek označujúcich začiatok a koniec obce. Zároveň dochádza k súvisiacej aktualizácii geomodelu cestnej siete v systéme elektronického výberu mýta.
NOVELA ZÁKONA O NÁRODNOM ZDRAVOTNÍCKOM INFORMAČNOM SYSTÉME
- Zákon č. 344/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. decembra 2025, 1. januára 2026, 1. apríla 2026, 1. septembra 2026
Anotácia:
Elektronizácia zdravotníctva, zníženie administratívnej záťaže, zabezpečenie lepšej dostupnosti údajov o zdravotnom stave pre oprávnené osoby, zavedenie pojmu "epizóda" na prepojenie zdravotných záznamov, nový národný zdravotnícky register, aktualizácia prístupov k údajom v elektronickej zdravotnej knižke.
Popis:
Cieľom zákona je pokračovať v elektronizácii zdravotníctva, znížiť administratívnu záťaž poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a pacientov, ako aj zabezpečiť lepšiu dostupnosť údajov o zdravotnom stave pacientov pre oprávnené osoby a to v súlade s požiadavkami definovanými v projektoch Životné situácie 7, 8, 11, 12, 13 a Rozšírenie informačného systému elektronického zdravotníctva (RISEZ).
Zákon zavádza nový pojem „epizóda“, ktorý umožní poskytovateľom zdravotnej starostlivosti vzájomne prepojiť jednotlivé elektronické zdravotné záznamy pacienta, ktoré sa týkajú tej istej zdravotnej udalosti alebo choroby. Zavádza tiež nový národný zdravotnícky administratívny register: „Národný register elektronického výkazníctva“ a rozširuje elektronickú zdravotnú knižku o nové typy elektronických zdravotných záznamov.
Významnou zmenou je zavedenie Registra potvrdení, ktorý umožní elektronické vydávanie potvrdení o zdravotnej spôsobilosti a zdravotnom stave pre rôzne účely, ako napríklad prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie, ospravedlnenie neprítomnosti žiaka či vydanie zbrojného preukazu. Zákon tiež aktualizuje prístupy k údajom v elektronickej zdravotnej knižke pre rôzne skupiny zdravotníckych pracovníkov a iných oprávnených osôb, stanovuje doby uchovávania osobných údajov v jednotlivých častiach národného zdravotníckeho informačného systému a zavádza službu poskytovania elektronických informácií o aktivitách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti osobám v Národnom portáli zdravia.
V súvislosti s ďalšou elektronizáciou zdravotníctva a zosúladením legislatívy SR s právom EÚ a odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie sa v zákone č. 576/2004 Z. z. zavádza nová úprava definície pôrodu živého dieťaťa, pôrodu mŕtveho dieťaťa a potratu. Táto úprava zosúlaďuje hranicu medzi potratom a pôrodom s medzinárodnou praxou a stanovuje relevantnú hranicu pre zhromažďovanie údajov o mŕtvonarodených deťoch ako pôrodnú hmotnosť 500 g (namiesto doterajších 1000 g), alebo ak kritérium pôrodnej hmotnosti nie je splnené, gestačný vek od 22 dovŕšených týždňov (namiesto doterajších 28 týždňov), alebo ak ani jedno z predchádzajúcich kritérií nie je splnené, dĺžka od temena po pätu 25 cm. V návrhu zákona bude obsiahnutá úprava elektronizácie umelého prerušenia tehotenstva na žiadosť ženy, ktorá tento proces spraví flexibilnejším. V § 3a zákon upravuje viaceré ustanovenia, ktoré vzhľadom na požiadavky z praxe budú lepšie reflektovať a flexibilnejšie upravovať poskytovanie údajov zo strany NCZI.
NOVELA ZÁKONA O ROZPOČTOVÝCH PRAVIDLÁCH ÚZEMNEJ SAMOSPRÁVY
- Zákon č. 334/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:
Zmiernenie negatívneho dopadu na daňové príjmy v rozpočtoch obcí a vyšších územných celkov, použitie zdrojov rezervného fondu na krytie výdavkov bežného rozpočtu do konca roka 2026.
Popis:
Cieľom zákona je zmierniť negatívny dopad na daňové príjmy v rozpočtoch obcí a vyšších územných celkov.
Doplnenou úpravou sa umožní obciam a vyšším územným celkom do konca roka 2026 použiť na krytie výdavkov bežného rozpočtu aj zdroje rezervného fondu.
Predmetnou zmenou sa v podmienkach územnej samosprávy do konca roka 2026 nebudú musieť uplatňovať princípy o zostavovaní bežného rozpočtu ustanovené v § 10 ods. 7 vo vzťahu k použitiu rezervného fondu na úhradu výdavkov bežného rozpočtu. Rovnako počas tohto obdobia obce a vyššie územné celky nebudú povinné uplatniť ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3 o vykonávaní zmien rozpočtu v priebehu roka s cieľom zabezpečiť vyrovnanosť bežného rozpočtu na konci rozpočtového roka, a ani ustanovenie § 17 ods. 2 o použití návratných zdrojov financovania len na kapitálové výdavky. Predmetné doplnené ustanovenia sa však neuplatnia pri zostavení rozpočtu na roky 2027 až 2029.
NOVELA ZÁKONA O STAVEBNÝCH VÝROBKOCH
- Zákon č. 336/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 8. januára 2026, 8. januára 2028
Anotácia:
Uplatňovanie nového nariadenia EÚ na vnútroštátne podmienky pri zachovaní uplatňovania starého nariadenia, úprava bude pokračovať dvojitým režimom až do roku 2040.
Popis:
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol prijatý v nadväznosti na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 305/2011 z 9. marca 2011, ktorým sa ustanovujú harmonizované podmienky uvádzania stavebných výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje smernica Rady 89/106/EHS. Upravuje vnútroštátny postup autorizácie právnických osôb na posudzovanie podstatných vlastností stavebných výrobkov, overovanie výrobcom deklarovaných parametrov podstatných vlastností stavebných výrobkov, práva a povinnosti výrobcov a kontrolu na trhu, vrátane sankcií.
Zákon je doplnený vyhláškou Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 162/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov v znení neskorších predpisov. Od 8. januára 2025 sa pre Európsku úniu uplatňuje nové nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/3110 z 27. novembra 2024, ktorým sa stanovujú harmonizované pravidlá uvádzania stavebných výrobkov na trh a zrušuje nariadenie (EÚ) č. 305/2011. Toto nariadenie bude vo väčšine článkov účinné od 8. januára 2026.
Nariadenie (EÚ) č. 305/2011 sa však ku dňu účinnosti nariadenia (EÚ) 2024/3110 nezrušuje celkom ani obsahovo, ani časovo. Z obsahového hľadiska zostáva nariadenie (EÚ) č. 305/2011 v platnosti pre režim uvádzania stavebných výrobkov na trh podľa harmonizovaných noriem a európskych technických posúdení vydaných pred 8. januárom 2025, a to až do ich nahradenia novými harmonizovanými normami a delegovanými aktmi Komisie. Tento postup bude časovo postupný a celkovo má byť pre všetky skupiny stavebných výrobkov dokončený do 8. januára 2040. Až v tento deň zanikne platnosť nariadenia (EÚ) č. 305/2011 ako celku.
Zákon zabezpečuje uplatňovanie nového nariadenia (EÚ) 2024/3110 na vnútroštátne podmienky pri zachovaní uplatňovania nariadenia (EÚ) č. 305/2011. Pretože do roku 2040 bude platiť dvojaký režim podľa uvedených nariadení, ide o čiastkovú novelu zákona č. 133/2013 Z. z. a nie nový zákon.
NOVELA ZÁKONA O NÁJME POĽNOHOSPODÁRSKYCH POZEMKOV, POĽNOHOSPODÁRSKEHO PODNIKU A LESNÝCH POZEMKOV
- Zákon č. 308/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026, 1. januára 2029
Anotácia:
Úprava inštitútov a právnych vzťahov na dosiahnutie vyššej transparentnosti v užívacích vzťahoch k pozemkom prenajímaným na účely podnikania v poľnohospodárstve a lesnom hospodárstve, unifikácia právnych titulov užívania pozemkov v nadväznosti na pripravovaný návrh zákona o registri užívacích vzťahov k pozemkom.
Popis:
Cieľom zákona je úprava zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 504/2003 Z. z.“), zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 228/1991 Zb.“), zákona Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 330/1991 Zb.“), zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 180/1995 Z. z.“) a zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 326/2005 Z. z.“).
Zákonom sa v rámci zámerov uvedených v Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2023-2027 upravujú viaceré inštitúty a právne vzťahy tak, aby sa dosiahla vyššia transparentnosť v užívacích vzťahoch k pozemkom prenajímaným predovšetkým na účely podnikania v poľnohospodárstve a v lesnom hospodárstve, aby sa začal proces unifikácie rôznych právnych titulov užívania pozemkov, a to najmä v nadväznosti na paralelne pripravovaný návrh zákona o registri užívacích vzťahov k pozemkom, ďalej sa vypúšťajú alebo upravujú viaceré ustanovenia, ktorých obsah je obsolétny, ustanovenia upravujúce postup Slovenského pozemkového fondu (ďalej len „fond“) pri prenajímaní a nakladaní s pozemkami, ktoré spravuje a s ktorými nakladá, a ďalšie ustanovenia, ktorými sa upravuje správa nehnuteľností vo vlastníctve štátu.
OZNÁMENIE O SUMÁCH ZÁKLADNEJ NÁHRADY ZA POUŽÍVANIE MOTOROVÝCH VOZIDIEL PRI PRACOVNÝCH CESTÁCH
- Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 340/2025 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie motorových vozidiel pri pracovných cestách (úplné znenie oznámenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:
Zvýšenie súm základnej náhrady: 0,090 eura pre dvojkolesové vozidlá, trojkolesové vozidlá a štvorkolky a 0,313 eura pre osobné vozidlá.
Popis:
Suma základnej náhrady podľa § 7 ods. 2 prvej vety zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách určená podľa § 8 ods. 2 prvej vety zákona na základe splnenia podmienky pre zvýšenie súm základnej náhrady za mesiac október 2025 je:
a) 0,090 eura pre dvojkolesové vozidlá, trojkolesové vozidlá a štvorkolky,
b) 0,313 eura pre osobné vozidlá.
2. SCHVÁLENÉ ZÁKONY
ZÁKON O EVIDENCII TRŽIEB
- Zákon z 3. decembra 2025, o evidencii tržieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov (schválené znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:
Rekodifikácia zákona - zavedenie on-line registračných pokladníc (tzv. softvérová on-line registračná pokladnica), zavedenie povinnosti pre všetkých podnikateľov prijímať platby bezhotovostne, povinnosť oznámiť poruchu pokladnice finančnému riaditeľstvu prostredníctvom eKasa zóny podnikateľa.
Popis:
V súčasnosti zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov obsahuje okrem ustanovení týkajúcich sa používania pokladnice eKasa aj ustanovenia týkajúce sa používania elektronických registračných pokladníc, ktoré sú v súčasnej dobe obsolentné, nakoľko takéto pokladnice sa už nepoužívajú, a preto je cit. zákon pre podnikateľov neprehľadný.
Rekodifikáciou zákona o používaní registračných pokladníc sa dosiahne sprehľadnenie zákona po skončení používania elektronických registračných pokladníc a následne zavedení on-line registračných pokladníc vo vzťahu k novým trendom v evidencii tržieb, ako aj spresnenie a úpravu ustanovení s prihliadnutím na poznatky z praxe. V rekodifikovanom zákone sa nanovo definuje osoba povinná evidovať tržbu prostredníctvom pokladnice eKasa.
Tento zákon sa vzťahuje na predávajúceho, ktorým je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá má oprávnenie na výkon podnikania alebo na výkon inej samostatne zárobkovej činnosti a prijíma tržbu za predaj tovaru alebo poskytovanie služby; bez ohľadu kde má trvalý pobyt alebo sídlo. V rámci liberalizácie trhu sa zavedie nový typ pokladnice, tzv. softvérová on-line registračná pokladnica, pričom podnikateľ sa môže rozhodnúť, či bude používať tento typ pokladnice alebo bude používať on line registračnú pokladnicu (ORP), resp. virtuálnu registračnú pokladnicu (VRP). Zákonom sa zavedie nová povinnosť pre podnikateľov, a to oznámiť poruchu pokladnice finančnému riaditeľstvu prostredníctvom eKasa zóny podnikateľa. Ostatné povinnosti, či už pre podnikateľov, výrobcov, dovozcov a distribútorov pokladníc zostávajú nezmenené a v rovnakom rozsahu.
Na základe Akčného plánu boja proti daňovým únikom, ktorý bol predstavený dňa 26.11.2024 sa implementujú nasledovné opatrenia:
Zavedenie povinnosti pre všetkých podnikateľov prijímať platby bezhotovostne prostredníctvom nasnímania platobného príkazu vo forme QR kódu cez bankovú aplikáciu alebo prostredníctvom iného platobného prostriedku, pričom spôsob tohto prijímania si určí predávajúci sám podľa charakteru predajného miesta.
Súčasťou nového zákona je odstránenie prílohy č. 1, v ktorej sú obsiahnuté služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v pokladnici eKasa, čím sa zabezpečí zrovnoprávnenie postavenia všetkých podnikateľov poskytujúcich služby a odstráni sa zvýhodňovanie tých, ktorý pokladnicu eKasa podľa súčasného znenia zákona nemusia používať. Používanie pokladnice eKasa na všetky služby prispeje k odstráneniu prípadného nepriznania výšky tržby za poskytnuté služby. Nový zákon o evidencii tržieb sa bude týkať výlučne evidencie tržieb v pokladnici eKasa.
Zároveň sa pre zefektívnenie procesov aj smerom k elektronizácii upravujú ustanovenia Daňového poriadku týkajúce sa úradného záznamu vyhotoveného správcom dane, predkladania dokumentov správcovi dane a rieši situáciu, ak bude vec odovzdaná správcovi dane iným spôsobom (napríklad orgánom činným v trestnom konaní).
Pre predávajúcich, ktorí nemajú pridelené daňové identifikačné číslo, pre účely pridelenia kódu pokladnice eKasa daňový úrad predávajúcemu sprístupní identifikačné číslo, ktoré sa na účely zákona o evidencii tržieb považuje za daňové identifikačné číslo, pričom týmto nebude dotknutý postup pri registrácii podľa Daňového poriadku. V prípade ak sa predávajúcemu sprístupní „technické“ daňové identifikačné číslo, ktoré sa stane „reálnym“, t. j. prideleným daňovým identifikačným číslom až v prípade vzniku povinnosti registrácie podľa Daňového poriadku.
ZÁKON O ÚRADE NA OCHRANU OBETÍ TRESTNÝCH ČINOV A OZNAMOVATEĽOV PROTISPOLOČENSKEJ ČINNOSTI
- Zákon z 9. decembra 2025 o Úrade na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (schválené znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:
Zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov a zriadenie nového Úradu na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti.
Popis:
Cieľom zákona je podľa dôvodovej správy reagovať na najvypuklejšie problémy spojené s doterajšou aplikáciou zákona, a to predovšetkým v kontexte nedostatočných práv zamestnávateľa chráneného oznamovateľa a nejasným súvisom medzi oznamovateľom a zamestnávateľom pri poskytovaní ochrany.
V praxi sa ukazuje, že práva zamestnávateľa nie sú dostatočne chránené, pretože v právnej úprave nie je zakotvený princíp možnosti preskúmania poskytnutia ochrany zo strany zamestnávateľa, čím dochádza k ohrozeniu základných práv zamestnávateľa. Zavádza sa tak mechanizmus zrovnoprávnenia postavenia zamestnanca a zamestnávateľa. Týmto krokom sa odstráni nerovnomerné a disproporčné postavenie zamestnanca a zamestnávateľa.
Zároveň sa ukazuje, že existujúci model inštitucionálnej ochrany obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti je v súčasnosti rozdelený medzi viaceré štátne orgány, čo vedie k jeho zníženej efektivite a k praktickému oslabeniu garancie práv obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Obete trestných činov majú v súčasnosti možnosť obrátiť sa na Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky podľa zákona č. 274/2017 Z. z. o obetiach trestných činov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zatiaľ čo ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti zabezpečuje samostatný Úrad na ochranu oznamovateľov zriadený zákonom č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Táto rozdrobenosť spôsobuje, že osoby, ktoré čelia sekundárnej viktimizácii alebo odvetným opatreniam, nemajú dostatočne jednotnú a účinnú ochranu v praxi, čo môže viesť k ďalším zásahom do ich základných práv.
Vzhľadom na uvedené zákonodarca pristúpil k legislatívnej zmene, ktorej cieľom je odstrániť uvedený stav. Zákon tiež reaguje na vyššie uvedenú situáciu tým, že zriaďuje nový nezávislý Úrad na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti s celoštátnou pôsobnosťou, ktorý prevezme agendu odškodňovania obetí od Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky a nahradí doterajší Úrad na ochranu oznamovateľov. Zriadením jednotného úradu sa vytvorí predpoklad na okamžité a koordinované zabezpečenie ochrany ohrozených osôb.