Legislatívne zmeny a novinky

Výber legislatívnych zmien a noviniek za október 2025

Publikované: Autor: KRION

1.   VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV


ZÁKON O ŠTÁTNOM ROZPOČTE NA ROK 2026

  • Zákon č. 303/2025 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2026 (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:

Štátny rozpočet na rok 2026, rozpočet verejnej správy na roky 2026 až 2028.

Popis:

Rozpočet verejnej správy sa zostavuje za štátny rozpočet, rozpočty ostatných subjektov verejnej správy a ďalšie súčasti rozpočtu verejnej správy na obdobie troch rokov, t. j. roky 2026, 2027 a 2028. Zákon o štátnom rozpočte na rok 2026, ktorým sa v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy schvaľuje štátny rozpočet, bol po prerokovaní materiálu „Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2026 až 2028“ na vláde Slovenskej republiky následne schválený a vyhlásený. Princípy zostavenia rozpočtu verejnej správy na roky 2026 až 2028, osobitne rozpočtu na rok 2026 v príjmovej aj výdavkovej časti, sú uvedené v texte a prílohách uvedeného materiálu.

Deficit verejných financií by mal v roku 2026 dosiahnuť 4,1 % hrubého domáceho produktu, čo predstavuje necelých šesť miliárd eur. Predstavuje to pokles oproti tohtoročnej očakávanej úrovni piatich percent HDP. Hotovostné príjmy štátneho rozpočtu sú budúci rok plánované na úrovni 27,8 miliardy eur a celkové výdavky v sume 33,5 miliardy eur. Výsledkom by mal byť schodok štátneho rozpočtu na úrovni necelých 5,8 miliardy eur. Celkové príjmy rozpočtu verejnej správy na rok 2026 sa rozpočtujú v objeme 62 miliárd eur, čo predstavuje 43 percent HDP. Výdavky by mali dosiahnuť 67,9 miliardy eur alebo 47,1 percenta HDP.

V rozpočte je zapracovaná aj konsolidácia v celkovom objeme 2,7 miliardy eur. Vplyv prijatej legislatívy na strane príjmov Ministerstvo financií SR odhaduje na úrovni 1,4 miliardy eur; zvyšných 1,3 miliardy eur má byť dosiahnutých úsporami na výdavkovej strane. 


NOVELA ZÁKONA O SÚDNYCH POPLATKOCH

  • Zákon č. 292/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť:  1. decembra 2025, 1. decembra 2026
Anotácia:

Zavedenie duálnych úhrad súdnych a správnych poplatkov prostredníctvom technického vybavenia Štátnej pokladnice a Slovenskej pošty, s cieľovým riešením úhrad len prostredníctvom technického vybavenia Štátnej pokladnice, úprava režimu vedenia centrálnej evidencie poplatkov.

Popis:

V súčasnosti je úhrada súdnych poplatkov a správnych poplatkov zabezpečená prostredníctvom technického vybavenia prevádzkovateľa systému, ktorú podľa citovaných právnych predpisov vykonáva právnická osoba v 100 % vlastníctve štátu, ktorá v minulosti zabezpečovala predaj a distribúciu kolkových známok (túto definíciu spĺňa Slovenská pošta, a. s).

Zámerom Ministerstva financií Slovenskej republiky je centralizovať úhrady súdnych poplatkov a správnych poplatkov vo výslednom stave iba prostredníctvom Štátnej pokladnice a realizovať služby výberu a evidencie súdnych poplatkov a správnych poplatkov priamo do Štátnej pokladnice.

Cieľom zákona je v prechodnom období zaviesť duálne úhrady súdnych poplatkov a správnych poplatkov prostredníctvom technického vybavenia Štátnej pokladnice a prostredníctvom prevádzkovateľa systému (Slovenská pošta, a. s.), s cieľovým riešením úhrady súdnych poplatkov a správnych poplatkov len prostredníctvom technického vybavenia Štátnej pokladnice.

Súčasťou legislatívnej zmeny je úprava režimu vedenia centrálnej evidencie poplatkov Ministerstvom financií SR a zrušenie režimu delenia správnych orgánov, súdov, orgánov štátnej správy súdov a prokuratúry na orgány zapojené a orgány nezapojené do centrálneho systému evidencie poplatkov - všetky dotknuté orgány budú zapojené do jedného alebo druhého centrálneho systému evidencie poplatkov, pokiaľ v zákone nie je ustanovené inak. Tento legislatívny zámer bude po účinnosti zákona pretavený do projektovej prípravy výberu súdnych poplatkov a správnych poplatkov prostredníctvom Štátnej pokladnice v rámci funkčného rozšírenia informačného systému pre systém Štátnej pokladnice s využitím technického vybavenia v súlade s alternatívou 4 štúdie realizovateľnosti eKolok na roky 2024 – 2034, ktorá je zverejnená na webovom sídle Ministerstva financií SR: https://www.mfsr.sk/sk/dane-cla-uctovnictvo/platobny-system-uhradu-spravnych-sudnych-poplatkov/.

Tento projektový zámer predpokladá in-sourcing základných činností štátu, pričom po počiatočných investíciách do náhradného riešenia výberu správnych poplatkov a súdnych poplatkov sa predpokladajú významné prevádzkové úspory na strane výdavkov štátu, pozitívny vplyv na konsolidáciu verejných financií a riadenie štátneho dlhu. Súčasťou novely zákona je aj legislatívno-technická úprava niektorých ustanovení na základe skúsenosti z aplikačnej praxe.


ZMENA VYHLÁŠKY O PODROBNOSTIACH PREVEROVANIA FINANČNÝCH ÚČTOV OZNAMUJÚCIMI FINANČNÝMI INŠTITÚCIAMI

  • Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 287/2025 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 446/2015 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti preverovania finančných účtov oznamujúcimi finančnými inštitúciami v znení vyhlášky č. 348/2018 Z. z. (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:

Úprava podrobností preverovania finančných účtov nadväzne na revíziu spoločného štandardu oznamovania a rozšírenie o podrobnosti týkajúce sa postupov preverovania pri automatickej výmene informácií o kryptoaktívach, zavedenie povinnosti pre poskytovateľov služieb kryptoaktív oznamovať finančnej správe informácie o kryptoaktívach slúžiacich na platobné a investičné účely.

Popis:

Cieľom vyhlášky je upraviť podrobnosti preverovania finančných účtov nadväzne na revíziu spoločného štandardu oznamovania (CRS) a rozšíriť úpravu o podrobnosti týkajúce sa postupov preverovania pri automatickej výmene informácií o kryptoaktívach v súlade so smernicou (EÚ) 2023/2226 a globálnym rámcom CARF.

Smernicou (EÚ) 2023/2226 sa zavádza povinnosť pre poskytovateľov služieb kryptoaktív oznamovať finančnej správe informácie o kryptoaktívach slúžiacich na platobné a investičné účely, ktoré bude finančná správa ako príslušný orgán vymieňať s príslušnými orgánmi členských štátov EÚ a zmluvných štátov podľa medzinárodnej dohody, ktorou je Dohovor o administratívnej pomoci v daňových záležitostiach. Rozširuje sa taktiež rozsah pôsobnosti automatickej výmeny o finančných účtoch aj na elektronické peniaze a digitálne meny centrálnych bánk v súlade s dodatkom k spoločnému štandardu oznamovania (CRS). Smernica (EÚ) 2023/2226 nadväzuje na súbežnú prácu v rámci OECD a vychádza zo schváleného štandardu pre výmenu informácií na daňové účely v súvislosti s kryptoaktívami (rámec CARF), vrátane modelovej dohody príslušných orgánov a rozšírenia rozsahu pôsobnosti spoločného štandardu oznamovania (CRS).

V súlade s bodom 9 odôvodnenia k smernici (EÚ) 2023/2226 sa v prípade nejasností pri ukladaní povinností oznamujúcim poskytovateľom služieb kryptoaktív budú v prípade potreby používať komentáre týkajúce sa modelovej dohody medzi príslušnými orgánmi pre účely automatickej výmeny informácií o kryptoaktívach (CARF) a k dodatku k spoločnému štandardu oznamovania (CRS), ktoré vypracovala Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Tieto komentáre budú slúžiť ako zdroj názornej ukážky alebo výkladu s cieľom zabezpečiť jednotnosť pri uplatňovaní v rámci členských štátov Európskej únie.

Zmeny vo vyhláške obsahujú taktiež úpravy vyplývajúce z procesu partnerského hodnotenia (peer review) Slovenskej republiky v rámci OECD v oblasti daňovej transparentnosti a výmeny daňových informácií.


NOVELA ZÁKONA O INTELIGENTNÝCH DOPRAVNÝCH SYSTÉMOCH V CESTNEJ DOPRAVE

  • Zákon č. 302/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2012 Z. z. o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 21. decembra 2025
Anotácia:

Transpozícia smernice EÚ zjednodušujúca a zefektívňujúca výmenu dopravných údajov medzi členskými štátmi a prevádzkovateľmi systému inteligentných dopravných systémov.

Popis:

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2012 Z. z. o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol predkladaný Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2025.

Zákonom sa do slovenského právneho poriadku transponuje smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2661 z 22. novembra 2023, ktorou sa mení smernica 2010/40/EÚ o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy a tým zosúladenie prioritných oblastí pre inteligentné dopravné systémy a vymedzenie prístupnosti údajov a služieb inteligentných dopravných systémov v prioritných oblastiach, čím sa zjednoduší a zefektívni výmena dopravných údajov medzi členskými štátmi a prevádzkovateľmi.


ZÁKON O VYSOKÝCH ŠKOLÁCH

  • Zákon č. 300/2025 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (vysokoškolský zákon) (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. marca 2026, 1. septembra 2026
Anotácia:

Zjednodušenie a spriehľadnenie právnej úpravy vysokého školstva, zníženie administratívneho zaťaženia vysokých škôl a študentov, zavedenie jasných pravidiel pre implementáciu bolonského procesu, podmienky pre krátke študijné programy a podpora prakticky orientovanej výučby, povinné doktorandské školy a praktická výučba, s dôrazom na zapojenie odborníkov z praxe.

Popis:

Pôvodný zákon nezodpovedá súčasným legislatívnym štandardom, a to s ohľadom na množstvo novelizácii. Nová právna úprava vychádza z osvedčených a funkčných základov doterajšej právnej úpravy vysokého školstva, pričom zároveň reaguje na potrebu prijatia moderného právneho predpisu, ktorý by zodpovedal potrebám aplikačnej praxe a trhu práce.

Nový zákon je primárne zameraný na otázky štúdia, v rozsahu kompetenčných otázok a rozhodovacích procesov vnútri vysokých škôl v podstatnej miere zachováva aktuálny právny stav. Cieľom zákona je zjednodušiť a spriehľadniť právnu úpravu, znížiť administratívne zaťaženie vysokých škôl aj študentov a zároveň zaviesť jasné pravidlá pre implementáciu bolonského procesu.

Východiskom je eliminovať ustanovenia, ktoré sú z hľadiska efektívneho fungovania vysokých škôl a realizácie štúdia nadbytočné, neprehľadné a príliš podrobné. K takýmto opatreniam patrí napríklad úprava ustanovení regulujúcich jednotlivé registre. Zákon poskytuje väčšiu mieru slobody vysokým školám i študentom pri zachovaní základného rámca pravidiel. Zákon kladie dôraz na zvýšenie úrovne zručností absolventov a ich lepšiu pripravenosť na trh práce, a to najmä prostredníctvom prakticky orientovanej výučby a posilnenia spolupráce s odborníkmi z praxe.

Predmetná právna úprava zavádza flexibilné štúdium umožňujúce kombináciu rôznych foriem vzdelávania, zohľadňovaných pri uznávaní kreditov. Pre študentov sa tiež zavádza možnosť výberu absolvovania záverečnej stáže alebo písania záverečnej práce. Zároveň sa určenie formy záverečnej práce ponecháva na vysokú školu, ktorá môže zohľadniť špecifiká konkrétneho študijného odboru.

V oblasti debyrokratizácie sa znižuje počet obligatórne predpísaných vzorov dokumentov a ich formálnych náležitostí, zavádzajú sa elektronické nástroje na doručovanie rozhodnutí, ruší sa povinnosť uzatvárať licenčné zmluvy na záverečné práce a posilňuje sa postavenie jednotnej elektronickej prihlášky. Zdôraznenie elektronizácie je premietnuté aj v možnosti elektronických volieb do akademických senátov a vydávania elektronických dokladov o štúdiu. Zákon vytvára podmienky aj pre poskytovanie krátkych študijných programov.

Na zvýšenie úrovne zručností študentov sa zavádzajú povinné doktorandské školy zamerané na akademické, pedagogické a vedeckovýskumné kompetencie, povinná praktická výučba v profesijných, učiteľských a zdravotníckych odboroch, definovanie inštitútu fakultných škôl a zapojenie odborníkov z praxe do výučby v nových funkčných pozíciách profesijných lektorov. Podporuje sa zodpovedné a transparentné využívanie umelej inteligencie ako nástroja vo vzdelávaní a tvorivej činnosti, pričom študenti budú povinní uvádzať jej použitie.

V oblasti bezpečnosti a podpory študentov sa posilňuje ochrana akademickej pôdy, výslovne sa zakotvuje možnosť vylúčiť študenta zo štúdia v prípade ohrozenia života, zdravia, či bezpečnosti. Podporujú sa študentské spolky a ich činnosť bude zohľadňovaná pri bonifikácii (napr. pri prideľovaní internátov alebo kreditov). Vysoké školy budú povinné poskytovať poradenské a podporné služby pre študentov a zamestnancov, pričom sa zavádza systém mentoringu a tútorstva („buddy systém“) na uľahčenie integrácie nových študentov.

V konečnom dôsledku by mal nový vysokoškolský zákon slúžiť ako nástroj, ktorý umožní vysokým školám rozvíjať ich spoločenský dosah a napĺňať ich poslanie - prispievať k rozvoju vzdelanosti, poznania, vedy a kultúry v súlade s potrebami spoločnosti, rozvíjať vedomosti, zručnosti, múdrosť, tvorivosť a dobro človeka a tým prispievať k rozvoju vedomostnej spoločnosti.


2.   SCHVÁLENÉ ZÁKONY


NOVELA ZÁKONA O CESTNEJ PREMÁVKE

  • Zákon z 28. októbra 2025, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:

Zvýšenie bezpečnosti chodcov zavedením definície rýchlosti chôdze, ktorá umožní objektívne posúdiť primeranosť pohybu elektrických kolobežiek a bicyklov na chodníkoch; posunutie vekovej hranice povinnej lekárskej prehliadky vodičov zo 65 na 70 rokov, pričom sa umožňuje jej vykonanie aj všeobecným lekárom.

Popis:

Hlavným cieľom zákona je zvýšiť bezpečnosť chodcov na chodníkoch, a to vzhľadom na narastajúci počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov či iných prostriedkov s pomocným motorčekom.

Elektrické kolobežky a bicykle sa v posledných rokoch stali obľúbeným, dostupným a rýchlym spôsobom dopravy. Ich masívne rozšírenie však sprevádza časté nerešpektovanie platných pravidiel cestnej premávky. Nová úprava preto okrem iného zavádza aj definíciu doposiaľ chýbajúcej hodnoty rýchlosti chôdze, a to na hodnotu 6 km/h. Vychádza z hornej hranice priemernej rýchlosti bežnej chôdze dospelého človeka. Práve pri tejto rýchlosti je energia nárazu pri kontakte s chodcom minimálna a riziko vážnych zranení je výrazne nižšie. Zavedenie tejto definície bude mať praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch, najmä v prípadoch, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore určenom primárne pre chodcov.

Dostupné štatistiky prezídia policajného zboru SR za rok 2023 uvádzajú, že vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili minimum nehôd. Vzhľadom na túto nízku mieru, zohľadnenie technologického pokroku v podobe bezpečnostných prvkov a systémov v autách a prirodzené zlepšenie ľudí v zmyslovom a kognitívnom vnímaní, predmetná úprava zvyšuje hranicu veku obligatórnej lekárskej preventívnej prehliadky, konkrétne pre schopnosť viesť motorové vozidlo zo 65 na 70 rokov vrátane akceptácie všeobecnej preventívnej prehliadky, ak bola vykonaná v príslušnom kalendárnom roku, v ktorom vznikla povinnosť absolvovať lekársku prehliadku. Predmetná úprava definuje, že zdravotnú prehliadku potrebnú k vedeniu motorového vozidla môže vykonať za splnených podmienok aj všeobecný lekár, ak o túto prehliadku vodič vo veku 70 a viac rokov požiada spravidla ústne. Zákonom sa zníži záťaž pre dotknutú skupinu občanov, ktorých by inak mohla čakať návšteva špecialistov. To môže viesť k zníženiu finančných nákladov spojených s vykonaním prehliadky, a to nielen v podobe poplatkov za vyšetrenie, ale aj nákladov na cestovanie. Navyše sa tým zníži aj záťaž na celý zdravotný systém.


ZÁKON O SPOTREBITEĽSKÝCH ÚVEROCH A O INÝCH ÚVEROCH A PÔŽIČKÁCH PRE SPOTREBITEĽOV

  • Zákon zo 14. októbra 2025 o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. decembra 2025, 20. novembra 2026
Anotácia:

Transpozícia smernice EÚ o zmluvách o spotrebiteľskom úvere; zlepšenie poskytovania úverov v dôsledku digitalizácie a pandémie COVID-19, uľahčenie fungovania vnútorného trhu so spotrebiteľskými úvermi, poskytnutie vysokej úrovne ochrany v záujme zaistenia dôvery spotrebiteľov a podporenie konkurencieschopnosti na vnútornom trhu a pri cezhraničnom poskytovaní spotrebiteľských úverov.

Popis:

Hlavnou úlohou zákona je prebratie požiadaviek smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2225 z 18. októbra 2023 o zmluvách o spotrebiteľskom úvere a o zrušení smernice 2008/48/ES (ďalej len „smernica 2023/2225“), nakoľko Slovenskej republike vyplýva povinnosť transponovať citovanú smernicu do vnútroštátneho právneho poriadku na dosiahnutie súladu s legislatívou Európskej únie (ďalej len „EÚ“). Smernica 2023/2225 predstavuje nástroj úplnej harmonizácie s cieľom zabezpečiť vysokú a rovnakú úroveň ochrany spotrebiteľov v EÚ a vytvorenia dobre fungujúceho vnútorného trhu.

Zákon sleduje viacero cieľov, ktoré majú primárne riešiť problematiku spotrebiteľských úverov. Jedná sa najmä o nasledovné tézy: zlepšenie poskytovania spotrebiteľských úverov v dôsledku digitalizácie, ako aj v dôsledku vzniku pandémie COVID-19, uľahčenie vzniku bezproblémovo fungujúceho vnútorného trhu so spotrebiteľskými úvermi, poskytnutie vysokej úrovne ochrany spotrebiteľa v záujme zaistenia dôvery spotrebiteľov, a podporenie konkurencieschopnosti na vnútornom trhu a pri cezhraničnom poskytovaní spotrebiteľských úverov.

Poskytovanie spotrebiteľských úverov sa od roku 2008 značne zmenilo pod vplyvom digitalizácie. Spotrebitelia v súčasnosti požadujú bezproblémovejší a rýchlejší postup získavania úverov a často o ne žiadajú online. Na trh prichádzajú noví účastníci, ktorí ponúkajú zmluvy o úvere v rôznych podobách. Digitalizácia ovplyvňuje aj poskytovanie nových produktov (krátkodobé úvery s vysokými nákladmi) a zavádza digitálne poskytovanie informácií a posudzovania úverovej bonity spotrebiteľov pomocou automatizovaných systémov rozhodovania. Spresnenie terminológie používanej v rámci smernice 2023/2225 zjednodušuje viaceré procesy, čo v konečnom dôsledku zaisťuje vyššiu úroveň ochrany spotrebiteľa a podporuje sa tým aj rozvoj vnútorného trhu s úvermi.


NOVELA ZÁKONA O OCHRANE SPOTREBITEĽA

  • Zákon z 21. októbra 2025, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2026, 31. júla 2026, 27. septembra 2026
Anotácia:

Transpozícia smernice EÚ; posilnenie informovanosti spotrebiteľov o životnosti tovaru, jeho opraviteľnosti, dostupnosti náhradných dielov a softvérových aktualizácií; rozšírenie zoznamu nekalých obchodných praktík; predĺženie zákonnej lehoty na uplatnenie zodpovednosti za vady veci o jeden rok.

Popis:

         Zákonom sa novelizujú právne predpisy v oblasti ochrany spotrebiteľa za účelom prijatia a uverejnenia právnych predpisov potrebných na dosiahnutie súladu vnútroštátnej právnej úpravy s právnymi aktmi Európskej únie. Cieľom zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/825 z 28. februára 2024, ktorou sa menia smernice 2005/29/ES a 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o posilnenie postavenia spotrebiteľov v rámci zelenej transformácie prostredníctvom lepšej ochrany pred nekalými praktikami a prostredníctvom lepšieho informovania (Ú. v. EÚ L, 2024/825, 6. 3. 2024) (ďalej len „smernica (EÚ) 2024/825“) a smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1799 z 13. júna 2024 o spoločných pravidlách na podporu opravy tovaru a o zmene nariadenia (EÚ) 2017/2394 a smerníc (EÚ) 2019/771 a (EÚ) 2020/1828 (Ú. v. EÚ L, 2024/1799, 10. 7. 2024) (ďalej len „smernica (EÚ) 2024/1799“).

Zákon má pomôcť spotrebiteľom pri prijímaní informovaných nákupných rozhodnutí s prihliadnutím na aspekty environmentálnych a sociálnych vplyvov ich rozhodnutí a podporiť udržateľnú spotrebu prostredníctvom podpory opravárenských služieb. Posilňuje sa informovanosť spotrebiteľov o životnosti tovaru, jeho opraviteľnosti, dostupnosti náhradných dielov či softvérových aktualizácií, rozširuje sa zoznam obchodných praktík, ktoré sa za každých okolností považujú za nekalé, o nové praktiky spojené napríklad s predčasným a plánovaným zastarávaním tovarov, používaním netransparentných a nedôveryhodných značiek udržateľnosti či zavádzajúcich environmentálnych tvrdení (tzv. greenwashing).

Predlžuje sa zákonná lehota na uplatnenie zodpovednosti za vady veci o jeden rok, ak si spotrebiteľ ako prostriedok nápravy vyberie opravu tovaru a zavádza sa nový informačný formulár, ktorý pomôže spotrebiteľom posúdiť a porovnať opravárenské služby. Zákon ďalej reaguje na zrušenie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 524/2013 z 21. mája 2013 o riešení spotrebiteľských sporov online, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 2006/2004 a smernica 2009/22/ES (Ú. v. EÚ L 165, 18. 6. 2013), potrebu efektívnejšieho presadzovania práv spotrebiteľov pri prevádzkovaní hazardných hier, keď medzi orgány dohľadu podľa zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov dopĺňa Úrad pre reguláciu hazardných hier, a zavedia sa ďalšie zmeny, ktoré majú zjednotiť výklad niektorých ustanovení o ochrane spotrebiteľa v aplikačnej praxi.


ZÁKON O REGISTRI UŽÍVACÍCH VZŤAHOV K POZEMKOM

  • Zákon z 21. októbra 2025 o registri užívacích vzťahov k pozemkom a o zmene a doplnení niektorých zákonov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2028, 1. apríla 2029
Anotácia:

Zriadenie informačného systému registra užívacích vzťahov k pozemkom a definovanie údajov o užívateľovi a poľnohospodárskom pozemku, náležitosti registra a sankcie za porušenie povinností.

Popis:

Súčasné znenie zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 504/2003 Z. z.“) ukladá nájomcovi poľnohospodárskeho pozemku povinnosť viesť evidenciu pozemkov, ktoré má prenajaté a pozemkov, ktoré sám vlastní a obhospodaruje. Nájomca je povinný údaje a informácie z tejto evidencie poskytnúť okresnému úradu a Pôdohospodárskej platobnej agentúre spolu s podaním žiadosti, ak nájomca je žiadateľom o poskytnutie podpory a pomoci, dotácie alebo priamych podpôr podľa zákona č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 280/2017 Z. z.“). Okrem zákona č. 504/2003 Z. z. upravuje evidovanie vybraných údajov o právach k pozemkom aj zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 162/1995 Z. z.“).

Komplexné evidovanie všetkých užívacích vzťahov k poľnohospodárskym pozemkom a ich zverejňovanie v súčasnosti naša právna úprava neupravuje. Zriadenie informačného systému registra užívacích vzťahov k pozemkom (ďalej len „register“) reaguje na požiadavky aplikačnej praxe. Cieľom zákona je vytvoriť register, ktorý významnou mierou prispeje k prehľadnosti užívacích vzťahov k poľnohospodárskej pôde a výrazne zjednoduší proces v konaní o podporách a pomoci. Register bude obsahovať údaje o užívacích vzťahoch k pozemkom slúžiacim na poľnohospodárske účely s cieľom zabezpečiť relevantný podklad pre vyplácanie priamych podpôr.

Do registra sa nebudú zapisovať údaje o užívaní lesných pozemkov, ak tieto pozemky neslúžia poľnohospodárskej výrobe. Takisto zákonom nebudú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov, ktoré upravujú povinnosti evidovania pozemkov na iné účely, napr. zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 326/2005 Z. z.“) alebo zákon č. 162/1995 Z. z.

Zákon definuje predmet úpravy zriadenia registra, údaje o užívateľovi a poľnohospodárskom pozemku, obsahové časti registra, pôsobnosť orgánov štátnej správy, dostupnosť údajov registra, ako aj sankcie za porušenie povinností vymedzených v zákone.

Predmetom registrácie budú všetky pozemky (t. j. poľnohospodárske pozemky, nepoľnohospodárske pozemky, ako aj lesné pozemky), ktoré podľa reálneho stavu užívania bezprostredne súvisia s poľnohospodárskou činnosťou alebo výrobou.

Zákon ďalej obsahuje novelizácie zákona č. 504/2003 Z. z. a zákona č. 280/2017 Z. z. z dôvodu zosúladenia ich legislatívneho rámca s registrom.


NOVELA ZÁKONA O ODBORNOM VZDELÁVANÍ A PRÍPRAVE

  • Zákon z 21. októbra 2025, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť:  1. januára 2026, 1. septembra 2027
Anotácia:

Zavedenie agentúrneho systému duálneho vzdelávania, nové formy praktického vyučovania vrátane digitálnej odbornej praxe, zmena stredných priemyselných škôl na samostatný druh.

Popis:

Zákon reaguje na potreby aplikačnej praxe v oblasti zavedenia agentúrneho systému duálneho vzdelávania. Popritom sa zavádza aj možnosť vykonávať praktické vyučovanie na inom mieste ako doposiaľ, napríklad na stavbe, ktorej zhotoviteľom je zamestnávateľ, aby mohli žiaci flexibilnejšie realizovať praktické vyučovanie najmä v odvetviach s vyššou mierou rôznych pracovísk.

Ide o celkové spružnenie systému odborného vzdelávania a prípravy na Slovensku v súlade s odporúčaniami Európskej komisie a OECD. Zavádza sa nový inštitút Centier excelentnosti odborného vzdelávania a prípravy, ktoré predstavujú centrá inovácií vo vybraných segmentoch hospodárstva, kde sa inovácie z oblasti priemyslu a služieb preklápajú do vzdelávania a spolupráce medzi zamestnávateľmi, strednými školami, vysokými školami a zriaďovateľmi.

Zákon zavádza aj nové formy praktického vyučovania a reaguje na potreby aplikačnej praxe spojené s nástupom umelej inteligencie a digitálnych technológií. Predovšetkým digitálna odborná prax formou online platforiem a digitálnych technológií je inšpirovaná aplikačnou praxou a príkladmi dobrej praxe zo zahraničia.

Stredné priemyselné školy sa menia z typu strednej odbornej školy na samostatný druh a upravuje sa spolupráca medzi strednou priemyselnou školou a vysokou školou, kde budú môcť žiaci vykonávať prax pod dohľadom vysokoškolského učiteľa.


ZÁKON O OCHRANE SPOTREBITEĽA PRI FINANČNÝCH SLUŽBÁCH NA DIAĽKU

  • Zákon z 21. októbra 2025 o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku a o zmene a doplnení niektorých zákonov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 19. júna 2026
Anotácia:

Transpozícia smernice EÚ; poskytovanie finančných služieb na diaľku prostredníctvom rôznych online kanálov.

Popis:

Zákon vytvára novú právnu úpravu ako reakciu na rýchly rozvoj digitalizácie a potrebu zvýšenia ochrany spotrebiteľa, pričom jedným z hlavných dôvodov na prijatie zákona je prebratie požiadaviek ustanovených v smernici Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2673 z 22. novembra 2023, ktorou sa mení smernica 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o zmluvy o finančných službách uzavreté na diaľku, a ktorou sa zrušuje smernica 2002/65/ES (ďalej len „smernica 2023/2673“), nakoľko Slovenskej republike vyplýva povinnosť transponovať citovanú smernicu do vnútroštátneho právneho poriadku na dosiahnutie súladu s legislatívou Európskej únie (ďalej len „EÚ“).

Primárnym cieľom je riešenie problematiky poskytovania finančných služieb na diaľku prostredníctvom rôznych online kanálov, pričom doterajšia právna úprava adekvátne nereaguje na technické možnosti, akými môžu byť finančné služby na diaľku ponúkané a poskytované v súčasnosti. Digitalizácia prispela k vývoju na trhu, ktorý sa v čase prijímania súčasnej právnej úpravy nedal predvídať, pričom tento vývoj so sebou priniesol významné zmeny na trhu s finančnými službami.

Finančné služby ponúkané spotrebiteľom sa značne rozvinuli a diverzifikovali. Vyvinuli sa nové produkty, najmä v online prostredí, a ich používanie sa naďalej vyvíja často rýchlym a nepredvídateľným spôsobom. Absencia právnej regulácie v daných oblastiach, ako aj nejednotnosť pravidiel zabezpečujúcich úroveň ochrany spotrebiteľov pri finančných službách na diaľku by viedla k právnej neistote a k problémom pri uzavieraní zmlúv o finančných službách v rámci vnútorného trhu. Zákon preto sleduje viacero cieľov, ktoré majú primárne riešiť problematiku finančných služieb poskytovaných na diaľku a podporiť ochranu spotrebiteľa v danej oblasti. Smernica 2023/2673 a ňou transponovaný zákon preto zabezpečuje funkciu záchrannej siete, čo znamená, že spotrebitelia majú určitú úroveň ochrany v prípade zmlúv uzavretých na diaľku, a to aj v prípade finančných produktov, na ktoré sa doteraz nevzťahovali žiadne právne predpisy (napr. smernica sa uplatňuje v prípade neexistencie pravidiel EÚ týkajúcich sa kryptoaktív). Vzhľadom na to je prijatie novej právnej úpravy nevyhnutné.

Zákonom sa má ďalej dosiahnuť:

  • zavedenie komplexnej a aktuálnej právnej regulácie v oblasti ochrany spotrebiteľa pri poskytovaní finančných služieb na diaľku,
  • posilnenie právnej istoty v reakcii na rýchly technologický vývoj v oblasti digitalizácie, ktorý spôsobil, že niektoré inštitúty v online prostredí súčasná právna úprava v plnej miere nerieši,
  • vymedzenie zásad, ktoré budú platné aj pre prostriedky, ktorých používanie ešte nie je rozšírené alebo ktoré ešte nie sú známe, a to s cieľom reagovať na neustály vývoj uvedených komunikačných prostriedkov,
  • zabezpečenie jednotnej úrovne ochrany spotrebiteľov v rámci štátov EÚ a zamedzenie rozdielom, ktoré by bránili uzatváraniu zmlúv o finančných službách v rámci vnútorného trhu,
  • zavedenie pravidiel, ktorými sa pre obchodníkov zabezpečí právna istota a transparentnosť a spotrebiteľom sa poskytnú jednotné právne vymožiteľné práva a povinnosti vo všetkých členských štátoch EÚ,
  • úprava pravidiel týkajúcich sa práva na predzmluvné informácie a práva na odstúpenie od zmluvy, ako aj pravidiel zabezpečujúcich spravodlivosť na internete pri uzatváraní zmlúv o finančných službách na diaľku.

Kontaktný formulár

V prípade, že máte záujem o naše služby alebo o bližšie informácie, môžete nás kontaktovať aj prostredníctvom kontaktného formulára.

 

* Povinné údaje