Legislatívne zmeny a novinky

Výber legislatívnych zmien a noviniek za apríl 2025

Publikované: Autor: KRION

1.   VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV


NOVELA ZÁKONA O ŠPORTE

  • Zákon č. 104/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. júla 2025, 1. januára 2026
Anotácia:

Rozšírenie definície verejného záujmu športu, modifikuje sa definícia pojmu šport, posilňuje sa pracovnoprávny charakter výkonu činnosti športovcov, zlepšuje sa postavenie športových odborníkov a zjednodušuje sa podnikanie v športe, upravujú sa náležitosti a podmienky zmlúv v športe, ruší sa inštitút kontrolóra športovej organizácie.

Popis:

Cieľom novely je vyriešenie problémov, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe a ktoré boli avizované od športovej verejnosti, športových organizácií a športovcov samotných. Zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov kládol vo svojej doterajšej podobe neúmernú byrokratickú záťaž na subjekty, ktorých postavenie upravoval, a oslaboval tak ich športovú činnosť, ako aj ich iné úlohy o personálne, finančné a časové zdroje, ktoré majú k dispozícii. Prax rovnako ukázala potrebu zrušiť alebo zmeniť niektoré inštitúty, ktoré sú v zákone upravené, ako aj potrebu zaviesť nové inštitúty, a to aj v súlade s medzinárodnými záväzkami najmä v súvislosti s Antidopingovou agentúrou Slovenskej republiky (ďalej len „agentúra“) a negatívnymi javmi v športe.

V Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2023 až 2027 sa vláda Slovenskej republiky zaviazala zvážiť legislatívne zmeny za účelom motivovať súkromný sektor k väčšej podpore športu. Vláda v programovom vyhlásení vlády ďalej sľúbila také legislatívne úpravy vo vzťahu k financovaniu športu zo strany štátu, aby ho urobila spravodlivejším a menej byrokraticky náročným. Tieto ciele podľa dôvodovej správy novela bezpochyby dosahuje. Zmena regulácie v oblasti športu je nevyhnutná za účelom dosiahnutia toho úsilia, ktoré je deklarované ambíciou zabezpečiť štátnej športovej reprezentácii optimálne finančne, technicky, materiálne a personálne saturované podhubie, ktoré jej umožní dlhodobo prinášať najvyššie medailové umiestnenia a byť konkurencieschopnou na svetovej a olympijskej úrovni.

Rozširujú sa definície verejného záujmu športu, modifikuje sa definícia pojmu šport, posilňuje sa pracovnoprávny charakter výkonu činnosti športovcov, zlepšuje sa postavenie športových odborníkov a zjednodušuje sa podnikanie v športe. Upravujú sa náležitosti a podmienky zmlúv v športe, tak aby príslušné ustanovenia napomáhali rozvoju športu poskytnutím väčšej miery voľnosti.

Športové organizácie dostávajú širší rozsah práv a redukujú sa ich povinnosti, ktoré mali často byrokratický charakter a boli bez významného úžitku pre štát alebo šport. Ruší sa inštitút kontrolóra športovej organizácie, vzhľadom na to, že prax ukázala, že nedostatky prevažujú nad pozitívami. Skvalitňuje sa úprava riešenia sporov v športe, predpokladá sa vznik nového orgánu pod egidou Slovenského olympijského a športového výboru, príslušnosť ku ktorému bude pre športové organizácie dobrovoľná.

Zákon vyjasňuje príslušnosť súdov, aby odstránil neistotu, ktorá sa objavila ohľadom správneho, či civilného súdnictva ako príslušného pre vybrané spory v športe. Novela ďalej zásadným spôsobom znižuje prísnosť ustanovení o spôsobilosti prijímať verejné prostriedky, a to tak, že napr. dáva subjektom čas na nápravu. Novela reflektuje na povinnosti vyplývajúce z medzinárodných dohovorov v otázke agentúry, jej postavenie umocňuje a zveruje jej do pôsobnosti ďalšie negatívne javy odlišné od dopingu. To všetko v záujme ochrany integrity športu. 


NOVELA ZÁKONA O POSKYTOVANÍ PRÁVNEJ POMOCI OSOBÁM V MATERIÁLNEJ NÚDZI

  • Zákon č. 98/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. júla 2025, 1. januára 2026
Anotácia:

Zvýšenie hranice materiálnej núdze pre priznanie nároku na poskytnutie právnej pomoci, rozšírenie okruhu oprávnených osôb, zavedenie možnosti odpustiť poplatok za predbežnú konzultáciu a určenie maximálnej hornej hranice finančnej účasti oprávnenej osoby na poskytovaní právnej pomoci, zvýšenie poplatku za predbežnú konzultáciu o 50 centov a zavedenie poplatku za spracovanie žiadosti o poskytnutie právnej pomoci v konaní o oddlžení.

Popis:

Základným cieľom zákona je najmä upraviť pravidlá prístupu k právnej pomoci tak, aby táto bola dostupnejšou čo najširšiemu okruhu fyzických osôb, reagovať na aktuálnu zvýšenú potrebu riešenia situácie odídencov a súčasne reagovať aj na doterajšie poznatky z aplikačnej praxe a aktuálnu ekonomicko-sociálnu situáciu v Slovenskej republike.

Okrem uvedeného má zákon prispieť aj k odstráneniu administratívnej záťaže zamestnancov centra a k ich motivovaniu. Hranica materiálnej núdze pre priznanie nároku na poskytnutie právnej pomoci sa zvyšuje. Rozširuje sa okruh oprávnených osôb, zavádza sa možnosť odpustiť poplatok za predbežnú konzultáciu a určuje sa maximálna horná hranica finančnej účasti oprávnenej osoby na poskytovaní právnej pomoci, čím sa bezplatná právna pomoc priblíži väčšiemu počtu ľudí, ktorí si ju v súčasnosti nemôžu dovoliť.

Okrem toho sa upravuje konanie o poskytnutí právnej pomoci s cieľom odstrániť administratívnu záťaž a uľahčiť komunikáciu s dotknutými subjektami, najmä s určenými advokátmi a mediátormi. Zákon zároveň zvyšuje poplatok za predbežnú konzultáciu o 50 centov a súčasne zavádza poplatok za spracovanie žiadosti o poskytnutie právnej pomoci v konaní o oddlžení, pričom uvedená právna úprava reaguje na aktuálnu ekonomickú situáciu a rovnako tak na aplikačnú prax.


ZMENA VYHLÁŠKY O REGULÁCII CESTOVNÉHO V ŽELEZNIČNEJ DOPRAVE A O PODROBNOSTIACH O POSTUPE PRI REGULÁCII CESTOVNÉHO

  • Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky č. 99/2025 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky č. 3/2025 Z. z. o regulácii cestovného v železničnej doprave a o podrobnostiach o postupe pri regulácii cestovného (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
  • Účinnosť:  1. mája 2025
Anotácia:

Z dôvodu konsolidácie verejných financií - úprava maximálnej výšky základného a osobitného cestovného na minimálnu sumu jedno euro, zjednodušenie cenníka cestovného TEŽ vo Vysokých Tatrách.

Popis: 

V súlade s rozpočtom verejnej správy na roky 2025 – 2027 došlo k zmenám v tarifnom systéme verejnej dopravy, a to z dôvodu konsolidácie verejných financií.

Cieľom je zabezpečiť vyrovnané hospodárenie dopravných spoločností poskytujúcich železničnú osobnú dopravu na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. Predmetom je úprava maximálnej výšky základného a osobitného cestovného a podrobnosti o postupe pri regulácii cestovného na minimálnu sumu cestovného jedno euro pre všetky druhy cestovného, okrem cestovného druhej triedy pre občanov vo veku 70 rokov, ktoré zostáva bez zmeny, kde návrh rešpektuje základný princíp, ktorým je nedotknuteľnosť 100 % zľavy z cestovného pre všetky vybrané skupiny osôb. Zároveň vyhláška pozostáva zo zjednodušenia cenníka cestovného TEŽ vo Vysokých Tatrách. Na základe týchto dôvodov bolo potrebné prispôsobiť celkovú výšku základného cestovného a osobitného cestovného pre jednotlivé tarifné vzdialenosti a pásma.


OZNÁMENIE O SUMÁCH ZÁKLADNEJ NÁHRADY ZA POUŽÍVANIE MOTOROVÝCH VOZIDIEL PRI PRACOVNÝCH CESTÁCH

  • Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 97/2025 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie motorových vozidiel pri pracovných cestách (úplné znenie oznámenia nájdete TU)
Anotácia:

Zvýšenie súm základnej náhrady: 0,085 eura pre dvojkolesové vozidlá, trojkolesové vozidlá a štvorkolky a 0,296 eura pre osobné vozidlá.

Popis:

Suma základnej náhrady podľa § 8 ods. 2 prvej vety zákona určená podľa § 8 ods. 2 prvej vety zákona na základe splnenia podmienky pre zvýšenie súm základnej náhrady za mesiac marec 2025 je:

  • z 0,080 eura na 0,085 eura pre dvojkolesové vozidlá, trojkolesové vozidlá a štvorkolky,
  • z 0, 281 eura na 0,296 eura pre osobné vozidlá.

Základná náhrada zohľadňuje amortizáciu (opotrebenie) motorového vozidla, drobné opravy a údržbu, poplatky za umývanie, povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie, teda všetky výdavky spojené s prevádzkou vozidla okrem spotreby pohonných látok. Uvedené sumy základnej náhrady sa uplatňujú od 1. júna 2025.


NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNOM ZABEZPEČENÍ POLICAJTOV A VOJAKOV

  • Zákon č. 80/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. mája 2025
Anotácia:

Zavedenie novej jednorazovej dávky sociálneho zabezpečenia - jednorazový príplatok k úmrtnému, zaradená do časti výsluhového zabezpečenia policajtov, ktorá bezprostredné súvisí a je viazaná na tzv. úmrtné.

Popis:

Zákonom sa zavedie nová jednorazová dávka sociálneho zabezpečenia - jednorazový príplatok k úmrtnému, ktorá je zaradená do časti výsluhového zabezpečenia policajtov a profesionálnych vojakov a je viazaná na tzv. úmrtné. Výška jednorazového príplatku k úmrtnému je 50 000 eur a vypláca sa spolu s úmrtným.

Primárnym účelom zavedenia jednorazovej dávky je eliminovať negatívne následky okamžitej a neočakávanej straty sekundárneho príjmu pozostalých osôb pri úmrtí policajta alebo profesionálneho vojaka, ku ktorému došlo v dôsledku pracovného úrazu alebo choroby z povolania. Sekundárnym účelom zavedenia jednorazovej dávky je poskytnúť sociálnu istotu formou finančného zabezpečenia pozostalých blízkych osôb, na ktorú je zákonný právny nárok po splnení podmienok viazaných na už existujúcu sociálnu dávku úmrtného a dodatočnú podmienku skončenia služobného pomeru úmrtím pri výkone služby alebo v súvislosti s ním.

Existencia zákonného právneho nároku je zároveň jedným z mnoho motivačných faktorov, ktoré umožnia zatraktívniť nábor vhodných osôb na povolanie policajta a profesionálneho vojaka zároveň poskytnúť zvýšenie sociálnych istôt už existujúcich policajtov a profesionálnych vojakov v služobnom pomere.


NOVELA ZÁKONA O VŠEOBECNEJ BEZPEČNOSTI VÝROBKOV

  • Zákon č. 83/2025 Z. z. o všeobecnej bezpečnosti výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. mája 2025
Anotácia:

Implementácia nariadenia EÚ o všeobecnej bezpečnosti výrobkov.

Popis:

Zákonom sa implementuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/988 z 10. mája 2023 o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, ktorým sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 a smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1828 a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/95/ES a smernica Rady 87/357/EHS (Ú. v. EÚ L 135, 23.5.2023) (ďalej len „nariadenie“).

Nariadením sa má zabezpečiť vysoká úroveň ochrany spotrebiteľov a ich bezpečnosti ako jedna zo základných zásad právneho rámca Únie, ktorá je zakotvená v Charte základných práv Európskej únie. Nebezpečné výrobky môžu mať pre spotrebiteľov a občanov veľmi negatívne dôsledky. Všetci spotrebitelia vrátane tých najzraniteľnejších, ako sú deti, staršie osoby alebo osoby so zdravotným postihnutím, majú právo na bezpečné výrobky, preto je nevyhnutné, aby mali k dispozícii dostatočné prostriedky na presadzovanie uvedeného práva, a aby členské štáty mali k dispozícii primerané nástroje a opatrenia na presadzovanie predmetného nariadenia.

Cieľom nariadenia je taktiež zabezpečiť, aby výrobky digitálneho veku spĺňali európske bezpečnostné normy, zlepšiť presadzovanie pravidiel bezpečnosti výrobkov a zefektívniť dohľad nad trhom a spätné prevzatie nebezpečných nepotravinových výrobkov.

Predmetom zákona je právna úprava niektorých povinností hospodárskych subjektov, pôsobnosť orgánov verejnej správy, dohľad nad dodržiavaním povinností podľa zákona a nariadenia, sankcie za porušenie povinností podľa zákona a nariadenia a vnútroštátna spolupráca pri výmene informácií o nebezpečných výrobkoch s Európskou komisiou a ostatnými členskými štátmi Európskej únie a štátmi, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore.

Ďalšie novelizačné články upravujú zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa (v nadväznosti na zmeny v čl. I) a zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (legislatívno-technická korekcia). Novelizuje sa aj zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách, ktorým sa implementovalo nariadenie (EÚ) 2022/2065 upravujúce zodpovednosť poskytovateľov online sprostredkovateľských služieb. Nariadenie špecifikuje niektoré povinnosti poskytovateľov online sprostredkovateľských služieb, ktorí sú prevádzkovateľmi online trhov.


NOVELA ZÁKONA O STAROBNOM DÔCHODKOVOM SPORENÍ

  • Zákon č. 76/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 17. apríla 2025
Anotácia:

Presmerovanie časti investícií dôchodkových fondov na financovanie rozvoja ekonomiky na území Slovenska, úprava regulačného rámca v oblasti investovania majetku v dôchodkových fondoch.

Popis:

Celkový objem majetku v správe dôchodkových správcovských spoločností bol na začiatku apríla 2025 na úrovni približne 16,6 mld. eur. Finančné nástroje vhodné na priame financovanie náročnejších infraštruktúrnych projektov využitím aktív v dôchodkových fondoch v regulácii absentujú. Dôchodkové správcovské spoločnosti v súčasnosti alokujú majetok dôchodkových fondov prevažne do akciových investícií, ktoré kopírujú vývoj svetovej ekonomiky (najmä nosné indexové negarantované dôchodkové fondy), pričom podstatná časť aktív dôchodkových fondov je geograficky zameraná na USA, v menšej miere na Európu alebo na vyspelé ázijské trhy.

Cieľom zákona je preto presmerovať časť investícií dôchodkových fondov na Slovensko. V nadväznosti na uvedené je účelom zákona úprava regulačného rámca v oblasti investovania majetku v dôchodkových fondoch. Dôchodkové správcovské spoločnosti na základe zákona môžu využiť majetok v dôchodkových fondoch na financovanie rozvoja reálnej ekonomiky pri rôznych, aj náročnejších, infraštruktúrnych projektoch na území Slovenskej republiky (napr. výstavba nehnuteľností určených na nájomné bývanie, dobudovanie alebo modernizácia verejnej dopravnej siete a energetickej siete, zelená infraštruktúra a pod.).


NOVELA ZÁKONA O ŠTÁTNEJ PODPORE NÁJOMNÉHO BÝVANIA

  • Zákon č. 77/2025 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 17. apríla 2025
Anotácia:

Úprava systému štátom podporovaného nájomného bývania, zahrnutie budov po stavebnej prestavbe na bytové domy do systému a obmedzenie minimálnej veľkosti projektu nájomného bývania, spracúvanie biometrických údajov na účely kontroly totožnosti záujemcov.

Popis:

Doterajšia právna úprava zákona č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších právnych predpisov bola striktná, pokiaľ ide o vymedzenie požiadaviek na byty a bytové domy, ktoré môžu byť súčasťou systému štátom podporovaného nájomného bývania. Uvedené obmedzenie znemožnilo zahrnúť mnohé existujúce alebo plánované bytové domy, najmä v zmiešaných územiach s určenou (menšinovou) funkciou občianskej vybavenosti využiteľnej aj na výstavbu nebytových priestorov na účely ubytovania do systému štátom podporovaného nájomného bývania, ktoré by v týchto zmiešaných územiach želateľne zvýšili podiel dostupného bývania pre širokú verejnosť. Tieto domy by pritom mohli zvýšiť podiel dostupného bývania pre verejnosť. Zákon preto umožňuje prestavbu nedostatočne využívaných nebytových budov na bytové domy, aby sa zvýšil podiel dostupného bývania, hlavne vo väčších mestách.

Z vyššie uvedených dôvodov bola zavedená taká úprava systému štátom podporovaného nájomného bývania, ktorá umožňuje do systému zahrnúť aj také budovy, pri ktorých bola vykonaná zmena ich funkcie z nebytovej budovy na bytový dom jej stavebnou prestavbou, a aj také bytové domy, v ktorých sa menšinovo nachádzajú aj nebytové priestory určené na funkciu ubytovania, ktoré s výnimkami uvedenými v zmenách musia spĺňať všetky právnymi predpismi a technickými normami požiadavky na stavebno-technické vyhotovenie bytu.

Zákon súčasne ruší minimálne veľkostné obmedzenie projektu nájomného bývania vyjadrené aspoň 20 bytmi s cieľom zahrnutia čo najväčšieho množstva projektov do systému štátom podporovaného nájomného bývania. Aby sa predišlo negatívnym dopadom na kvalitu nájomného bývania, platí obmedzenie, že vo všetkých projektoch nájomného bývania jedného investičného partnera v jednom katastrálnom území môže byť najviac 100 bytov určených rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové priestory na funkciu bývania alebo ubytovania a vo všetkých projektoch nájomného bývania jedného investičného partnera celkovo najviac 500 takýchto nájomných bytov. Možnosť schvaľovať projekty nájomného bývania vo vzťahu k bytovému domu, ktorého súčasťou sú nájomné byty určené rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové priestory na funkciu bývania alebo ubytovania, je obmedzená do 31.12.2028.

Zákon podrobnejšie upravuje spracúvanie a ochranu osobných údajov agentúrou v súlade so zákonom č. 18/2018 Z. z. Definuje účely spracúvania, kategórie dotknutých osôb, zoznam spracúvaných údajov a okruh príjemcov, ktorým ich agentúra môže poskytnúť. Aby sa predišlo zneužitiu systému, agentúra môže spracúvať biometrické údaje záujemcov (hlas, tvár, podpis) na účely overenia ich totožnosti.

Cieľom zmien v Zákonníku práce je zvýšiť dostupnosť štátom podporovaného nájomného bývania pre zamestnancov reagujúc na aktuálne ekonomické podmienky, najmä rastúce ceny bývania a infláciu. Účelom zmien zákona o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislavy je úprava príslušnosti na vykonanie kompetencie vydávania záväzných stanovísk k ohlasovaným stavbám, stanovenej zákonom č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení neskorších predpisov v súvislosti so zjednodušením posudzovania niektorých drobných stavieb na území mesta Bratislava. Takéto stavby môžu byť súčasťou aj projektov štátom podporovaného nájomného bývania v rámci súboru stavieb. Zákon tiež uplatňuje zníženú 5 % sadzbu dane pri dodaní bytového domu podľa zákona č. 222/2022 Z. z. aj v rozsahu nájomných bytov, ktoré sú určené rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové priestory na funkciu bývania alebo ubytovania. Upravuje sa aj posudzovanie súladu drobných stavieb so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Takéto stavby môžu byť súčasťou aj projektov štátom podporovaného nájomného bývania v rámci súboru stavieb.


NOVELA ZÁKONA O ZÁCHRANNEJ ZDRAVOTNEJ SLUŽBE

  • Zákon č. 69/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 15. apríla 2025, 1. septembra 2025, 1. januára 2026
Anotácia:

Zavedenie zmien do systému záchrannej zdravotnej služby, ktoré ju stabilizujú a zároveň zabezpečia jej dostupnosť a efektivitu.

Popis:

Cieľom zákona je zavedenie zmien do systému záchrannej zdravotnej služby, ktoré ju stabilizujú a zároveň zabezpečia jej dostupnosť a efektivitu. Všetky opatrenia majú za cieľ byť rozpočtovo neutrálne, respektíve, negenerujú dodatočné náklady nad rámec prirodzeného rastu z dôvodu inflácie a nárastu nákladov vyplývajúcich z platnej legislatívy.

Linka 116117 - Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Táto nová linka bude slúžiť na riešenie menej naliehavých zdravotných problémov, ktoré nevyžadujú okamžitý zásah záchrannej služby. Táto linka bude prevádzkovaná operačným strediskom záchrannej zdravotnej služby aby sa zabezpečila efektivita využitia zdrojov.

Ďalším významným krokom je zavedenie posádky RZP so zdravotníckym záchranárom špecialistom, ktorý má rozšírené kompetencie. Tento model umožňuje zdravotníckym záchranárom vykonávať pokročilé zdravotnícke úkony, ktoré boli predtým v kompetencii len lekárov. Okrem toho sa zavádza aj ambulancia špecializovanej prepravy, ktorá je určená na plánované menej náročné medziklinické transporty a vybrané primárne výjazdy.

Zavádza sa aj ambulancia s vybavením detskej mobilnej intenzívnej jednotky. Posledným novým typom ambulancie, ktorý sa zavádza touto novelou, je ambulancia asistenčnej zdravotnej služby, ktorá bude primárne určená na repatriačné a iné transporty mimo systém verejného zdravotného poistenia a na zabezpečenie neodkladnej zdravotnej starostlivosti v špecifických situáciách, ako sú veľké priemyselné závody, spoločenské, kultúrne a športové podujatia.

Nový spôsob tvorby siete záchrannej zdravotnej služby na Slovensku využíva matematické optimalizačné a simulačné modely, ktoré sú založené na analýze historických dát o výjazdoch. Tento prístup umožňuje efektívnejšie rozmiestnenie ambulancií a staníc ZZS na základe skutočnej potreby a frekvencie zásahov v rôznych oblastiach.

Súčasná právna úprava pozná len nepretržitý prevádzkový čas ambulancií ZZS čo znamená menej efektívne využitie zdrojov. Jednou z kľúčových noviniek je možnosť regulátora definovať prevádzkový čas ambulancií ZZS. Ďalšou dôležitou zmenou je presnejšie definovanie sídla staníc ZZS v krajských mestách.

Novela takisto upravuje nutnosť previerky psychickej spôsobilosti operátorov. Práca operátora linky tiesňového volania 155 je mimoriadne psychicky náročná, vyžaduje rýchle rozhodovanie, vysokú mieru odolnosti voči stresu a schopnosť zvládať kritické situácie. Podľa novej právnej úpravy operačné stredisko bude mať možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby v prípadoch, keď okamžitý zásah nie je nevyhnutný. Naliehavé prípady ale budú mať najvyššiu prioritu s okamžitým výjazdom.


2.   SCHVÁLENÉ ZÁKONY


NOVELA ZÁKONA O NEZISKOVÝCH ORGANIZÁCIÁCH POSKYTUJÚCICH VŠEOBECNE PROSPEŠNÉ SLUŽBY

  • Zákon zo 16. apríla 2025, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. júna 2025 
Anotácia:

Zvýšenie transparentnosti financovania mimovládnych neziskových organizácií.

Popis: 

Cieľom zákona v zmysle dôvodovej správy je zvýšiť transparentnosť financovania mimovládnych neziskových organizácií, ktoré predstavuje kľúčový prvok pre posilnenie dôvery verejnosti voči mimovládnym neziskovým organizáciám formou zverejňovania informácií o daroch a darcoch, ak ich výška presiahne jednorázovo alebo v kumulatíve zákonom zadefinovanú hodnotu.

Zverejňovanie informácií o daroch a príspevkoch prináša podľa zákonodarcu viacero výhod, ako napr. dôveryhodnosť a transparentnosť. Verejnosť má právo byť informovaná, odkiaľ pochádzajú finančné prostriedky mimovládnych neziskových organizácií pôsobiacich vo verejnom priestore. Zverejnenie príspevkov, darov a pôžičiek umožní sledovať, aké zdroje mimovládne neziskové organizácie získavajú a akým spôsobom s nimi hospodária.

Zverejňovanie detailných informácií o príspevkoch, daroch a pôžičkách umožní efektívnejšiu kontrolu a sledovanie toku finančných prostriedkov. Verejnosť aj orgány dozoru budú mať lepší prehľad o tom, ako sa tieto finančné prostriedky využívajú, a budú schopní identifikovať prípadné nezrovnalosti či nevhodné použitie finančných prostriedkov. Nemenej dôležitým faktorom je, že predmetný návrh posilňuje ochranu spoločnosti pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a ochranu pred financovaním terorizmu prostredníctvom potenciálnych finančných tokov v procese hospodárenia mimovládnych neziskových organizácií.

Verejnosť prostredníctvom zverejnených informácií o financovaní motivuje mimovládne neziskové organizácie k zodpovednejšiemu a transparentnejšiemu hospodáreniu. Vedie to k lepšiemu riadeniu finančných prostriedkov a zodpovednému nakladaniu s darovanými či požičanými prostriedkami.

Verejnosť a zainteresované strany budú mať možnosť lepšie porozumieť misii a činnosti mimovládnych neziskových organizácií prostredníctvom transparentného zverejňovania informácií o ich financovaní. Tento prístup môže podporiť dôveru a zapojenie verejnosti, ktorá bude mať jasnejší obraz o tom, ako sú ich príspevky využívané. Zverejňovanie týchto informácií je teda krokom smerom k väčšej transparentnosti, kontrole a dôvere voči mimovládnym neziskovým organizáciám. Ide o opatrenie, ktoré je v prospech nielen samotných mimovládnych neziskových organizácií, ale aj verejnosti a širšieho spoločenstva, pretože prispieva k transparentnejšiemu a zodpovednejšiemu fungovaniu mimovládneho sektora.

Zákon zavádza nové povinnosti pre mimovládne neziskové organizácie, čo má negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.

Kontaktný formulár

V prípade, že máte záujem o naše služby alebo o bližšie informácie, môžete nás kontaktovať aj prostredníctvom kontaktného formulára.

 

* Povinné údaje