Výber legislatívnych zmien a noviniek za jún 2025
1. VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV
NOVELA ZÁKONA O CENNÝCH PAPIEROCH A INVESTIČNÝCH SLUŽBÁCH
- Zákon č. 187/2025 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 10. júla 2025, 1. januára 2026, 10. januára 2026
Anotácia:
Transpozícia a implementácia EÚ legislatívy na zabezpečenie efektívneho fungovania jednotného európskeho miesta prístupu (ESAP).
Popis:
Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2859 zo dňa 13. decembra 2023 bolo oficiálne zriadené jednotné európske miesto prístupu (European Single Access Point – ESAP), ktoré predstavuje nový digitálny nástroj EÚ na sprístupnenie verejne dostupných informácií týkajúcich sa finančných služieb, kapitálových trhov, udržateľnosti a diverzity. ESAP má slúžiť ako centrálna platforma, ktorá verejnosti zabezpečí jednoduchý, transparentný a jednotný prístup k relevantným údajom o subjektoch a ich produktoch – s výnimkou informácií súvisiacich s uvádzaním produktov na trh.
Zodpovednosť za zriadenie a prevádzku ESAP bola zverená Európskemu orgánu pre cenné papiere a trhy (ESMA). Platforma pritom neprináša nové povinnosti v oblasti obsahu zverejňovaných informácií – jej úlohou je zosúladiť existujúce požiadavky a zabezpečiť ich sústredené sprístupnenie verejnosti v prehľadnej a digitálnej podobe.
Funkčnosť ESAP nadväzuje na legislatívne úpravy prijaté v nariadení (EÚ) 2023/2869, ktorým sa menia viaceré existujúce nariadenia, ako aj v smernici (EÚ) 2023/2864, ktorá upravuje príslušné smernice v súvislosti so zriadením a fungovaním tejto platformy.
Zákon má za cieľ transponovať smernicu (EÚ) 2023/2864 do slovenského právneho poriadku a zároveň implementovať vybrané ustanovenia nariadení (EÚ) 2023/2859 a 2023/2869. Tým sa vytvorí právny rámec potrebný na zabezpečenie riadneho a efektívneho fungovania ESAP aj na národnej úrovni.
NOVELA ZÁKONA O ODPADOCH
- Zákon č. 188/2025 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 15. júla 2025
Anotácia:
Zavedenie šesťmesačného prechodného obdobia (generálneho pardonu) na vyradenie fyzicky neexistujúceho motorového vozidla z evidencie a umožnenie jeho odhlásenia za znížený príspevok do Environmentálneho fondu vo výške 50 eur.
Popis:
Základným cieľom zákona schváleného 10. júna 2025, ktorým sa dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, je zavedenie 6 mesiacov trvajúceho generálneho pardonu na vyradenie fyzicky neexistujúceho motorového vozidla z evidencie vozidiel. Za vyradenie fyzicky neexistujúceho vozidla z evidencie je v súčasnosti povinnosť platiť príspevok do Environmentálneho fondu v sume 500 eur. Schváleným zákonom sa v období od 15. júla 2025 do 14. januára 2026 zavádza možnosť odhlásiť neexistujúce motorové vozidlo z evidencie za znížený príspevok do Environmentálneho fondu na úrovni 50 eur.
V súčasnosti sú na Slovensku v evidencii vozidiel odhadom desaťtisíce motorových vozidiel, ktoré už fyzicky neexistujú. Nie sú však k dispozícii presnejšie dáta, koľko je na Slovensku tzv. fyzicky neexistujúcich motorových vozidiel, pretože takéto dáta sa nezbierajú a ani sa zbierať nedajú. Štát nemá ako z evidencií presne zistiť, ktoré motorové vozidlo existuje a ktoré nie. Množstvo fyzicky neexistujúcich vozidiel je možné len odhadovať z dvoch základných parametrov – z množstva vozidiel, ktoré nemajú platné povinné zmluvné poistenie (PZP), a z množstva vozidiel, ktoré nemajú platnú povinnú technickú kontrolu vykonávanú v staniciach technickej kontroly (STK). Podľa aktuálnych údajov asi 9 % evidovaných vozidiel nemá uzatvorené platné PZP, čo predstavuje približne 300 000 vozidiel. Čo sa týka platnej STK, aktuálne štatistiky nie sú verejne dostupné. V roku 2014 Ministerstvo dopravy odhadovalo približne 150 000 vozidiel bez platnej STK. Pre desaťtisíce z týchto vozidiel je dôvodom, že z rôznych dôvodov už fyzicky neexistujú.
Je úplne prirodzené, že majitelia takýchto neexistujúcich vozidiel nechcú platiť za ich vyradenie 500 €. Tento problém tlačíme pred sebou už dlhé roky. Okrem iného znižuje relevantnosť a presnosť databáz evidencie vozidiel a zbytočne zaťažuje úrady. Príčin tohto stavu je viacero. V minulosti sa motorové vozidlá neobmieňali tak často ako dnes. Nedostatočná informovanosť hlavne v minulosti spôsobila, že občania bežne svoje motorové vozidlá po tom, ako doslúžili, držali rozobrané na dvore, rozpredávali z nich súčiastky, prípadne prilepšovali ich rozrezaním a predajom do zberných surovín. Iní ich zase v záujme zbavenia sa starostí prepisovali na zraniteľné osoby. Z uvedených dôvodov sú na mnohých ľudí napísané motorové vozidlá, ktoré fyzicky neexistujú.
Zároveň v poslednom období štát začal dôslednejšie vymáhať povinnosť absolvovania STK a posielať platobné rozkazy. Samozrejme, neexistujúce vozidlo STK absolvovať nemôže. Vyžadovanie 500 € poplatku za vyradenie je značná suma. Tieto situácie sa vo väčšine prípadov týkajú sociálne slabších občanov, pre ktorých je suma 500 eur likvidačná. Schválený generálny pardon má v tomto smere aj sociálny rozmer.
Je vo všeobecnom záujme, aby štát mal čo najpresnejší prehľad o vozidlách, ktoré sú evidované na jeho území a ktoré aj reálne existujú. Tento zákon robí hrubú čiaru za pochybeniami tých, ktorí s motorovými vozidlami po doslúžení nenakladali tak, ako nakladať mali, a zároveň pomôže vyčistiť evidenciu od motorových vozidiel, ktoré reálne neexistujú.
NOVELA COLNÉHO ZÁKONA
- Zákon č. 190/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. augusta 2025, 1. januára 2026
Anotácia:
Precizovanie ustanovení, ktoré sa týkajú výkonu colnej kontroly tovaru a výšky súvisiacich nákladov, vypĺňania colného vyhlásenia, oslobodenia od dovozného cla pri tovare dovážanom charitatívnymi a dobročinnými organizáciami, oznámenia sumy colného dlhu a dňa jej platby v prípade úhrady colného dlhu použitím záruky na colný dlh, darovania tovaru alebo veci, pri ktorých colný úrad vykonáva správu majetku vo vlastníctve štátu, doručovania elektronických správ a dokumentov cez informačné systémy zriadené EÚ, rozšírenie zoznamu colných letísk.
Popis:
Zákonom sa konkrétne precizujú ustanovenia, ktoré sa týkajú výkonu colnej kontroly tovaru na mieste schválenom colnými orgánmi alebo mimo určených úradných hodín, ako aj úpravy výšky súvisiacich nákladov. Zároveň sa upravuje splnomocňovacie ustanovenie, ktoré umožní zoznam kódov používaných pri vypĺňaní colného vyhlásenia zverejniť na webovom sídle Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky. Vďaka tomu bude možné rýchlejšie reagovať na potrebu aktualizácie kódov a včas informovať podnikateľskú verejnosť o týchto zmenách.
Ďalšie dôležité zmeny sa týkajú finančných aspektov a charitatívnej činnosti. Zákonom sa vypúšťajú ustanovenia súvisiace so žiadosťami o vyplatenie vývoznej náhrady. Na účely oslobodenia od dovozného cla sa bližšie vymedzuje pojem „schválená charitatívna organizácia alebo schválená dobročinná organizácia“. Upravuje sa aj prekluzívna lehota na oznámenie sumy colného dlhu a deň jej platby v prípade úhrady colného dlhu použitím záruky na colný dlh. Zároveň sa vypúšťa splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho predpisu, ktorý by ustanovoval vzor ručiteľského vyhlásenia pri ručení vo forme celkovej záruky.
V oblasti správy majetku a digitalizácie colné orgány tiež zaznamenajú zmeny. Upravuje sa ustanovenie týkajúce sa darovania tovaru alebo veci, pri ktorých colný úrad vykonáva správu majetku vo vlastníctve štátu, tak, aby odkazovalo na podmienky ustanovené v zákone o správe majetku štátu. Zákonom sa taktiež upravuje moment doručenia elektronických správ a elektronických dokumentov doručovaných cez informačné systémy zriadené Európskou úniou.
Záverečné úpravy sa týkajú efektivity a rozsahu colných služieb. Zákonom sa dopĺňa ustanovenie týkajúce sa centralizovaného colného konania. Okrem toho sa precizujú ustanovenia upravujúce dočasne nevymožiteľné nedoplatky a dopĺňa sa ustanovenie týkajúce sa zániku nedoplatkov. V neposlednom rade sa rozširuje zoznam colných letísk.
NOVELA ZÁKONA O ODMEŇOVANÍ NIEKTORÝCH ZAMESTNANCOV PRI VÝKONE PRÁCE VO VEREJNOM ZÁUJME A ZÁKONA O PEDAGOGICKÝCH ZAMESTNANCOCH
- Zákon č. 191/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. septembra 2025, 1. januára 2026
Anotácia:
Dvojetapové zvýšenie platových taríf zamestnancov v školstve od 1. septembra 2025 a od 1. januára 2026.
Popis:
Na základe novely budú zvýšené platy všetkých zamestnancov školstva od 1. septembra 2025 o 7% a od 1. januára 2026 o ďalších 7%. Tieto úpravy ovplyvnia zamestnancov odmeňovaných podľa rôznych platových stupníc, vrátane pedagogických, odborných, vysokoškolských učiteľov, výskumných a vývojových zamestnancov, ako aj ostatných zamestnancov pôsobiacich v rezorte školstva.
Pre pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva obsahuje zvýšenie platov od 1. januára 2026 aj 2% nadtarifnú zložku, ktorá je naviazaná na nový príplatok za hodnotenie. Pedagogických a odborných zamestnancov budú riaditelia hodnotiť v piatich stupňoch: vynikajúca úroveň a kvalita, veľmi dobrá úroveň a kvalita, štandardná úroveň a kvalita, uspokojivá úroveň a kvalita a neuspokojivá úroveň a kvalita. Je dôležité poznamenať, že po dobu dvoch rokov od začiatku účinnosti tejto zmeny, teda do 1. septembra 2027, bude mať na tento príplatok nárok každý pedagogický a odborný zamestnanec bez ohľadu na hodnotenie. Po tomto termíne bude výška príplatku závisieť od dosiahnutej úrovne hodnotenia. Každá škola alebo školské zariadenie si pritom bude môcť nastaviť vlastné kritériá hodnotenia, ktoré budú zohľadňovať ich špecifické podmienky a potreby.
Okrem toho sa novelou zákona č. 553/2003 Z. z. zavádza nová osobitná stupnica platových taríf pre nepedagogických zamestnancov, vďaka čomu sa im platy budú môcť zvyšovať rovnakou mierou ako pedagogickým a odborným zamestnancom.
Uvedené zmeny sú realizáciou hlavných bodov Memoranda o spolupráci a sociálnom zmieri v rezorte školstva, ktoré vzniklo ako výsledok náročných rokovaní medzi zástupcami Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR. Zástupcovia zväzu a ministerstva školstva zároveň pracujú na príprave platového automatu zvyšovania platov v školstve, ktorý by mal začať platiť od roku 2028.
NOVELA ZÁKONA O SPOTREBNEJ DANI Z ELEKTRINY, UHLIA A ZEMNÉHO PLYNU
- Zákon č. 181/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. júla 2025, 1. septembra 2025
Anotácia:
Zjednodušenie procesu registrácie pre oprávnených spotrebiteľov, ktorí už sú registrovaní ako platitelia dane; zrušenie povinnosti preukazovať sa povoleniami a osvedčeniami o registrácii; legislatívna úprava zdieľania elektriny; vypustenie osobitného ustanovenia pre stlačený zemný plyn.
Popis:
Jedným z hlavných cieľov zákona je zníženie administratívnej záťaže. Pre oprávnených spotrebiteľov, ktorí už sú registrovaní ako platitelia dane, sa zjednodušuje proces registrácie. Vďaka elektronizácii komunikácie sa navyše ruší povinnosť preukazovať sa povoleniami a osvedčeniami o registrácii, čo by malo výrazne urýchliť a zefektívniť procesy.
Dôležitou inováciou je aj prispôsobenie právnej úpravy zdieľania elektriny aktuálnym trendom v energetickej politike. Táto zmena je kľúčová pre rozvoj lokálnej energetiky a môže otvoriť nové možnosti pre domácnosti a komunity, ktoré si vyrábajú vlastnú elektrinu.
Zákon tiež rieši daňovú diferenciáciu zemného plynu. Ruší sa osobitné ustanovenie pre stlačený zemný plyn (§ 39a), pretože smernica EÚ už nerozlišuje medzi stlačeným (CNG) a skvapalneným (LNG) zemným plynom. To znamená, že zemný plyn bude podliehať dani jednotne, bez ohľadu na jeho formu použitia ako pohonnej látky či paliva, čím sa zabezpečí konzistentnejšie zdaňovanie.
NOVELA ŠKOLSKÉHO ZÁKONA
- Zákon č. 176/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. júla 2025, 1. septembra 2025, 1. januára 2026
Anotácia:
Zníženie absencie detí alebo žiakov adresne v školách, kde sa zvýšená absencia objavuje, úprava podmienok ospravedlňovania neprítomnosti bez lekárskeho potvrdenia.
Popis:
Novela zákona má za cieľ efektívne nastaviť podmienky ospravedlňovania neprítomnosti detí, ktoré plnia povinné predprimárne vzdelávanie, a žiakov na výchove a vzdelávaní. Jej zámerom je znížiť administratívnu záťaž detských lekárov a zároveň predchádzať neprimeranému nárastu absencií, ktoré by vyplývali z nadmerného využívania možnosti ospravedlnenia neprítomnosti na vyučovaní bez lekárskeho potvrdenia.
Predchádzajúca úprava ospravedlňovania z dôvodu ochorenia, platná do 31. mája 2024, umožňovala deťom plniacim povinné predprimárne vzdelávanie aj žiakom absenciu bez lekárskeho potvrdenia pri opakovaných ochoreniach (do 7 vyučovacích dní pre predškolákov a do 5 pracovných dní pre žiakov). Po jej nadobudnutí účinnosti však Štátna školská inšpekcia zaznamenala neprimerane vysoký nárast absencie žiakov z dôvodu ochorenia.
Z tohto dôvodu bol prijatý zákon č. 120/2024 Z. z. s účinnosťou od 1. júna 2024, ktorý upravil pravidlá ospravedlňovania neprítomnosti detí a žiakov na výchove a vzdelávaní z dôvodu ochorenia. Jeho hlavným cieľom bolo obmedziť počet dní, ktoré môžu byť z dôvodu ochorenia ospravedlnené bez lekárskeho potvrdenia, na 10 vyučovacích dní do mesiaca pre žiakov. Na základe analýz z praxe má však aj táto účinná úprava naďalej nežiaduci priestor na to, aby mohlo byť ospravedlňovanie bez lekárskeho potvrdenia využívané nadmerne, pričom tieto negatívne javy sa výraznejšie objavovali v menšom počte škôl (približne 5 % škôl).
Novela má preto za cieľ dosiahnuť adresné zníženie absencie detí alebo žiakov len v tých školách, kde sa zvýšená absencia skutočne objavuje.
ÚPRAVA SÚM ŽIVOTNÉHO MINIMA
- Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 168/2025 Z. z. o úprave súm životného minima (úplné znenie opatrenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. júla 2025
Anotácia:
Úprava súm životného minima: 284,13 eura mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu, 198,22 eura mesačne, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu, 129,74 eura mesačne, ak ide o zaopatrené neplnoleté dieťa a o nezaopatrené dieťa.
Popis:
Sumy životného minima v Slovenskej republike sa pravidelne upravujú, aby odrážali aktuálne životné náklady. Tento proces spočíva vo vynásobení doterajších súm koeficientom rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností, ktorý zisťuje Štatistický úrad Slovenskej republiky. Rozhodujúcim obdobím pre túto úpravu je vždy obdobie od apríla predchádzajúceho kalendárneho roka do apríla bežného kalendárneho roka.
Podľa najnovších údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky bol koeficient rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností za rozhodujúce obdobie (apríl 2025/apríl 2024) stanovený na 1,037.
Na základe tohto koeficientu sa sumy životného minima upravujú k 1. júlu 2025 nasledovne:
- Pre jednu plnoletú fyzickú osobu: Suma 273,99 eura mesačne sa zvyšuje na 284,13 eura mesačne.
- Pre ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu: Suma 191,14 eura mesačne sa zvyšuje na 198,22 eura mesačne.
- Pre zaopatrené neplnoleté dieťa a nezaopatrené dieťa: Suma 125,11 eura mesačne sa zvyšuje na 129,74 eura mesačne.
Je dôležité si uvedomiť, že samotný zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime nezakladá priamy nárok na žiadnu dávku. Namiesto toho predstavuje základný právny predpis, podľa ktorého sa postupuje pri aplikácii iných právnych predpisov, ktoré už nárok na konkrétnu dávku zakladajú, alebo poskytujú zľavu z určitého plnenia. Životné minimum je teda kľúčovým referenčným bodom pre celý sociálny systém.
NOVELA TRESTNÉHO ZÁKONA
- Zákon č. 157/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. augusta 2025
Anotácia:
Transpozícia smernice EÚ o vymedzení trestných činov a sankcií za porušenie reštriktívnych opatrení - zavedenie nových skutkových podstát trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia.
Popis:
Novela zákona predstavuje kľúčový krok k transpozícii Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1226 z 24. apríla 2024. Jej primárnym cieľom je definovať trestné činy a sankcie za porušenie reštriktívnych opatrení Únie, čím sa zabezpečí ich účinné uplatňovanie a zároveň sa posilní celistvosť vnútorného trhu EÚ, ochrana hodnôt Únie, medzinárodný mier a bezpečnosť, ako aj upevňovanie demokracie, právneho štátu a ľudských práv. Na základe smernice sa preto ustanovili minimálne pravidlá týkajúce sa vymedzenia týchto trestných činov a súvisiacich sankcií.
V podmienkach Slovenskej republiky nebolo v súčasnosti možné na základe aktuálnej právnej úpravy postihovať porušenia reštriktívnych opatrení normami trestného práva, s výnimkou prípadov, ktoré sa prekrývali s inými trestnými činmi, pôvodne necielenými na túto oblasť. Na účely splnenia cieľa sledovaného smernicou je nevyhnutné rozšíriť pôsobnosť trestnoprávneho rámca aj na takéto konanie. Preto je potrebné zaviesť do vnútroštátnej právnej úpravy najmä nové skutkové podstaty trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia, čo umožní postihovať takéto konanie normami trestného práva v súlade so smernicou.
Zákon prináša aj ďalšie dôležité zmeny: zavádza novú formu subjektívnej stránky trestného činu (koncept hrubej nedbanlivosti vo vzťahu k zavineniu páchateľa) a vytvára osobitnú úpravu hornej hranice peňažného trestu, ktorý možno uložiť právnickej osobe v prípade takéhoto porušenia. Zároveň je žiaduce zabezpečiť ochranu osôb oznamujúcich tieto porušenia a nastaviť koexistenciu administratívnoprávnej a trestnoprávnej zodpovednosti pri porušení reštriktívneho opatrenia.
Pri transpozícii smernice sa volia riešenia, ktoré spĺňajú jej minimálne požiadavky. Zákon bol pripravovaný v úzkej súčinnosti s Ministerstvom vnútra SR, Ministerstvom financií SR, Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a Generálnou prokuratúrou SR. Počas prípravy prebehli aj konzultácie so zástupcami podnikateľského prostredia (Klub 500, Republiková únia zamestnávateľov) za účasti Ministerstva hospodárstva SR.
Nosnou časťou zákona je novelizácia Trestného zákona v čl. I. Z predloženej tabuľky zhody je zrejmé, že značná časť smernice je už transponovaná a nevyžadujú sa rozsiahlejšie zmeny Trestného zákona, čo platí najmä pre inštitúty ako podnecovanie, napomáhanie, navádzanie, pokus, poľahčujúce a priťažujúce okolnosti, katalóg sankcií, východiská trestnej zodpovednosti právnických osôb, premlčania, či právomoci stíhať trestné činy. Transpozícia sa preto v rámci novelizácie Trestného zákona obmedzuje na nevyhnutné zmeny a doplnenia.
Okrem zmien Trestného zákona sa novela týka aj ďalších dvoch zákonov:
- zákona č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 289/2016 Z. z. o vykonávaní medzinárodných sankcií a o doplnení zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 189/2023 Z. z.
V týchto prípadoch ide o súvisiace, vyvolané novelizácie.
VYHLÁŠKA, KTOROU SA ZVEREJŇUJE NEUPRAVENÝ VŠEOBECNÝ DÔCHODKOVÝ VEK A USTANOVUJE VŠEOBECNÝ DÔCHODKOVÝ VEK PRE ROČNÍK 1967
- Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 148/2025 Z. z., ktorou sa zverejňuje neupravený všeobecný dôchodkový vek a ustanovuje všeobecný dôchodkový vek pre ročník 1967 (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. júla 2025
Anotácia:
Určenie všeobecného dôchodkového veku pre příslušný ročník na 6 rokov dopredu, úprava dôchodkového veku v závislosti od mediánu zmeny strednej dĺžky života spoločnej pre mužov a ženy podľa údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky.
Popis:
Slovenský systém sociálneho poistenia, konkrétne zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, v § 65 ods. 8 jasne definuje postup pre určovanie dôchodkového veku. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky má v tejto veci povinnosť vydať vyhlášku. Táto vyhláška zverejňuje nielen neupravený všeobecný dôchodkový vek pre každý príslušný ročník, ale aj ustanovuje definitívny všeobecný dôchodkový vek, a to vždy s šesťročným predstihom. V praxi to znamená, že každý kalendárny rok sa dozvieme dôchodkový vek pre ročník, ktorý o šesť rokov tento vek dosiahne.
V súlade s ambíciou zlepšiť dlhodobú finančnú udržateľnosť dôchodkového systému sa dôchodkový vek dynamicky upravuje. Táto zmena sa odvíja od mediánu zmeny strednej dĺžky života, ktorý Štatistický úrad Slovenskej republiky zisťuje spoločne pre mužov a ženy za sedem referenčných období definovaných zákonom. Pozornosť sa venuje zmene strednej dĺžky života v referenčnom veku, ktorým je posledný stanovený dôchodkový vek zaokrúhlený na celý rok nadol.
Tento mechanizmus zabezpečuje, že systém zostáva adaptívny a udržateľný v kontexte demografických zmien.
NOVELA ZÁKONA O DANI Z PRÍJMOV
- Zákon č. 152/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:
Úprava možnosti odpisu budov, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby na základe zmluvy o ubytovaní a s nimi spojené služby.
Popis:
Cieľom novely zákona je úprava legislatívneho rámca pre odpis budov, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby na základe zmluvy o ubytovaní a s nimi spojené služby. Táto zmena, umožňujúca výhodnejší odpis takýchto budov, predstavuje strategický krok k výraznému zatraktívneniu podnikateľského prostredia v sektore cestovného ruchu a k podpore zvýšenia investícií do majetku.
Vďaka tejto úprave sa investície do hmotného majetku v podobe budov stanú pre podnikateľské subjekty oveľa návratnejšie, a teda aj finančne atraktívnejšie. V súčasnosti je totiž v mnohých budovách používaných v cestovnom ruchu značný nahromadený investičný dlh. Naštartovanie týchto investícií bude mať pozitívny vplyv aj na stavebný sektor, a s rastom oboch sektorov možno očakávať aj vyššie príjmy do štátneho rozpočtu. Hoci sa na začiatku v dôsledku vyšších odpisov predpokladá dočasný výpadok daňových príjmov, tento výpadok bude súbežne kompenzovaný daňovými príjmami z celkového rastu týchto sektorov.
Rovnaké ciele a pozitívne vplyvy na stavebný sektor a podnikateľské prostredie sa očakávajú aj v rámci právnej úpravy týkajúcej sa odpisovania budov pre šport a športových stavieb, ktoré sa majú využívať výlučne na účel vykonávania športu.
VYHLÁŠKA, KTOROU SA USTANOVUJÚ VZORY TLAČÍV POUŽÍVANÝCH NA PODÁVANIE A VYKONÁVANIE ŽIADOSTI O PRESUN PLATOBNÉHO ÚČTU
- Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 131/2025 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív používaných na podávanie a vykonávanie žiadosti o presun platobného účtu (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. júla 2025
Anotácia:
Zjednodušenie a uľahčenie spotrebiteľom presunu platobných účtov prostredníctvom poskytnutých vzorov tlačív používaných na podávanie a vykonávanie žiadosti o presun platobného účtu, minimalizácia počtu procesných krokov a fyzických návštev zo strany spotrebiteľa.
Popis:
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky modernizuje vzory tlačív používaných na podávanie a vykonávanie žiadosti o presun platobného účtu. Táto úprava bola vypracovaná na základe splnomocňujúcich ustanovení § 44d ods. 7 a § 44d ods. 21 písm. d) a e) zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách, v znení zákona 334/2024 Z. z.
Doterajšia vyhláška už nezodpovedala potrebám elektronizácie procesu presunu platobného účtu. Preto sa pristúpilo k zmene zákona o platobných službách a následne k nahradeniu pôvodnej vyhlášky č. 120/2016 Z. z. Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Hlavným cieľom tejto novej vyhlášky je uľahčiť a zjednodušiť spotrebiteľom presun platobných účtov prostredníctvom poskytnutých vzorov tlačív. Rýchly, bezpečný a bezplatný presun platobného účtu tak umožní spotrebiteľom efektívnejšie využívať najvýhodnejšie ponuky na trhu a jednoducho vymeniť svoj existujúci platobný účet za iný.
Vyhláška okrem toho usmerňuje spoluprácu poskytovateľov platobných služieb pri presune platobného účtu a minimalizuje počet procesných krokov a fyzických návštev poskytovateľov platobných služieb zo strany spotrebiteľa potrebných na presun platobného účtu. Obsahuje štyri prílohy, ktoré spotrebiteľovi umožnia ľahšie informovať, prostredníctvom prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb, príjemcov inkasa a/alebo platiteľov o nových údajoch platobného účtu a o dátume, od ktorého si príslušné subjekty majú začať plniť svoje povinnosti v súvislosti s novým účtom.