Výber legislatívnych zmien a noviniek za júl 2025
1. VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV
POSKYTOVANIE ÚDAJOV TÝKAJÚCICH SA ÚVEROV POSKYTNUTÝCH SPOTREBITEĽOM
- Oznámenie Národnej banky Slovenska č. 213/2025 Z. z. o vydaní opatrenia Národnej banky Slovenska z 8. júla 2025 č. 6/2025 o poskytovaní údajov týkajúcich sa úverov poskytnutých spotrebiteľom (úplné znenie opatrenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:
Systematický zber podrobných údajov o spotrebiteľských úveroch na účely hodnotenia rizikovosti, zlepšenia pravidiel na ochranu finančného systému a budovania systémov včasného varovania, realizovaný prostredníctvom informačného systému NBS s pseudonymizovaným spracovaním osobných údajov spotrebiteľov.
Popis:
Národná banka Slovenska (NBS) začína systematický zber podrobných údajov o úveroch poskytnutých spotrebiteľom. Povinnosť bánk a pobočiek zahraničných bánk poskytovať tieto údaje vyplýva z § 93a ods. 11 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách, v nadväznosti na § 38 ods. 3, § 91 ods. 1, § 92a a § 93a ods. 1 až 3 tohto zákona.
Podrobné údaje o úveroch umožnia NBS komplexne hodnotiť rizikovosť úverov, zlepšiť nastavenie makroprudenciálnej regulácie, budovať systémy včasného varovania a zostavovať presnejšie štatistiky. Skúsenosti z posledných rokov, najmä z pandémie COVID-19, obdobia vysokej inflácie a rastu úrokových sadzieb, ukázali, že detailné dáta sú nevyhnutné na rýchlu identifikáciu nových rizikových skupín, efektívne zacielenie opatrení a zmiernenie negatívnych dopadov na banky, domácnosti aj celú ekonomiku.
Agregované údaje, ktoré NBS získava v súčasnosti, neumožňujú vždy presne určiť, ktoré skupiny klientov sú najviac ohrozené. Včasná identifikácia rizík si vyžaduje údaje rozlíšené podľa viacerých parametrov, ako je výška a zdroj príjmu, vek, veľkosť domácnosti, miera zadlženosti alebo kreditná kvalita. Takýto detail umožňuje aj spätné vyhodnotenie účinnosti prijatých opatrení a prípadné úpravy, pričom sa minimalizuje obmedzovanie nízkorizikových klientov.
Zber sa bude realizovať prostredníctvom Štatistického zberového portálu NBS. Údaje obsahujúce identifikátor spotrebiteľa (rodné číslo) budú pseudonymizované v súlade s nariadením (EÚ) 2016/679 (GDPR) a zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov, aby neumožňovali spätnú identifikáciu jednotlivcov. Spracovanie bude prebiehať výhradne v zabezpečených interných systémoch NBS a prístup k pôvodným údajom bude mať len minimálny počet poverených zamestnancov. Údaje sa nebudú poskytovať tretím stranám a budú uchovávané po dobu piatich rokov.
Rozsah požadovaných údajov zohľadňuje existujúce štatistické a legislatívne požiadavky. Údaje z úverových registrov nie je možné použiť ako náhradu, pretože sú zbierané na iné účely, s inou metodikou a neobsahujú všetky potrebné informácie pre účely finančnej stability.
Zber podrobných údajov o úveroch domácnostiam je v súlade s odporúčaním Európskeho výboru pre systémové riziká ESRB/2016/14 v znení ESRB/2019/3 o doplnení chýbajúcich údajov o nehnuteľnostiach. Podobné databázy už prevádzkuje viacero členských štátov EÚ, napríklad Česká republika, Belgicko, Rakúsko či Litva. Ide aj o dlhodobý cieľ Európskej centrálnej banky a ESRB pri vytváraní spoločného rámca pre zber mikroúdajov s cieľom podporiť finančnú stabilitu v celej eurozóne.
ZMENA VYHLÁŠKY, KTOROU SA VYKONÁVA ZÁKON O SLUŽBÁCH ZAMESTNANOSTI
- Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 212/2025 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 106/2013 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. septembra 2025
Anotácia:
Zosúladenie ustanovení so smernicou EÚ o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel sezónneho zamestnania, úprava podmienok pre udelenie povolenia na zamestnanie pre sezónnu prácu, zosúladenie príspevkov pre aktivačnú činnosť, úprava pásiem príspevku na dochádzku za prácou.
Popis:
Vyhláška nadväzuje na zmeny v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti súvisiace s doplnením novej podmienky pre udelenie povolenia na zamestnanie na účel sezónneho zamestnania, ktorou je primeranosť mesačnej úhrady za ubytovanie pre štátneho príslušníka tretej krajiny, ak ubytovanie zabezpečí alebo sprostredkuje zamestnávateľ.
Vyhláškou sa zabezpečuje súlad s ustanoveniami smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. EÚ L 94, 28.3.2014) (ďalej len „smernica 2014/36/EÚ“) do vnútroštátneho práva a zohľadňujú sa výhrady Európskej komisie k nesprávnej transpozícii smernice 2014/36/EÚ.
Vyhláška nadväzuje aj na zmeny v zákone súvisiace so zavedením nového príspevku v rámci realizácie aktivačnej činnosti určeného na úhradu časti cestovných výdavkov na dopravu dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi do miesta výkonu aktivačnej činnosti mimo miesta jeho trvalého pobytu a s úpravou výšky príspevku na dochádzku za prácou.
Vyhláškou sa tiež zabezpečuje zosúladenie ustanovení pre uplatňovanie zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s aktuálnou aplikačnou praxou. Zmeny zákona si vyžadujú aj nadväzujúce legislatívno-technické zmeny (napr. širší okruh organizátorov aktivačnej činnosti, širší okruh subjektov, ktorým môže úrad práce, sociálnych vecí a rodiny zabezpečiť odborné poradenské služby) a vecné zmeny (napr. v časti rozsahu údajov vedených v evidencii uchádzačov o zamestnanie, úpravu pásiem výšky príspevku na dochádzku za prácou) príslušných ustanovení vyhlášky.
VZOR VÝPISU Z OSOBNÉHO DÔCHODKOVÉHO ÚČTU SPORITEĽA A VZOR INFORMÁCIE O DÔCHODKOCH ZO STAROBNÉHO DÔCHODKOVÉHO SPORENIA
- Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 205/2025 Z. z., ktorým sa ustanovuje vzor výpisu z osobného dôchodkového účtu sporiteľa a vzor informácie o dôchodkoch zo starobného dôchodkového sporenia (úplné znenie opatrenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:
Zlúčenie opatrení o pravidelnom informovaní klientov dôchodkových správcovských spoločností, zjednotenie parametrov pre výpočty prognózy dôchodkového veku a dôchodku, naviazanie na vyhlášku o dôchodkovej prognóze.
Popis:
V predmetnom dokumente sa zlúčia predchádzajúce dve opatrenia, na základe ktorých dôchodkové správcovské spoločnosti pravidelne informujú svojich klientov o stave a predpokladanom vývoji ich starobného dôchodkového sporenia, a to opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 352/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje vzor výpisu z osobného dôchodkového účtu sporiteľa a opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 138/2020 Z. z. o informácii o dôchodkoch zo starobného dôchodkového sporenia. Primárnym dôvodom zlúčenia predmetných vykonávacích predpisov je, že v oboch dokumentoch sú okrem iných informácií sporiteľovi uvádzané aj prognózy dôchodku, na výpočet ktorých sa používajú rovnaké parametre, predpoklady a pravidlá, ako aj rovnaký spôsob určenia predpokladaného dôchodkového veku. Je totiž efektívnejšie ustanoviť parametre a predpoklady vstupujúce do výpočtov len v jednom vykonávacom predpise, upustí sa tým od vzájomného odkazovania na vybrané hodnoty a zároveň sa tým zjednoduší proces novelizácie, resp. revízie predpisu do budúcnosti.
Opatrenie bolo prijaté v nadväznosti na prijatie vyhlášky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 392/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor dôchodkovej prognózy (ďalej len „vyhláška o dôchodkovej prognóze“). Vyhlášku o dôchodkovej prognóze vydalo ministerstvo na základe zákona č. 210/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Touto novelou bol zavedený právny rámec pre zabezpečenie lepšej informovanosti a zrozumiteľnosti informácií o budúcich dôchodkových nárokoch z povinného dôchodkového systému (I. aj II. pilier) a ustanovená povinnosť Sociálnej poisťovne zaslať dôchodkovú prognózu dotknutým poistencom prvýkrát v roku 2026. Okrem iného je vyhláškou ustanovený spôsob určenia dôchodkového veku, resp. predpokladaného dôchodkového veku poistenca.
Keďže dôchodkový vek alebo predpokladaný dôchodkový vek je jedným z parametrov, ktorý vstupuje do výpočtu prognózy dôchodku, je nutné, aby opatrenie reflektovalo túto skutočnosť, aby pri zostavovaní výpisov z osobného dôchodkového účtu sporiteľa (ďalej len „výpis“) a zostavovaním dôchodkovej prognózy nevznikali neodôvodnené rozdiely. Opatrenie zároveň reflektuje aj ustanovenie § 170 ods. 31 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 310/2024 Z. z., na základe ktorého bude Sociálna poisťovňa na účel vyhotovenia prognózy dôchodku poskytovať dôchodkovej správcovskej spoločnosti informácie o predpokladanom dôchodkovom veku poistenca. Vzhľadom na to, že v dôchodkovej prognóze, t. j. v jednotnom dokumente zasielanom Sociálnou poisťovňou, budú každému poistencovi zasielané informácie o jeho nárokoch z povinného dôchodkového systému a zároveň informácie o prognózovanom dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia (ak je poistenec zároveň sporiteľom v starobnom dôchodkovom sporení), je nutné, aby boli zjednotené parametre, predpoklady a pravidlá na určenie prognóz dôchodku z povinného I. piliera a prognóz dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia (II. piliera).
Okrem zjednotenia spôsobu určenia dôchodkového veku, resp. predpokladaného dôchodkového veku poistenca-sporiteľa, sa v opatrení zavedie aj naviazanie vybraných parametrov (predpokladaný medziročný rast spotrebiteľských cien, rast produktivity práce v jednotlivých kalendárnych rokoch a vekový bonus poistenca) na vyhlášku o dôchodkovej prognóze. S účinnosťou od 1. januára 2023 sa zákonom č. 352/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bola ustanovená možnosť odchodu do predčasného starobného dôchodku už po 40 odpracovaných rokoch. Na základe tohto ustanovenia môže v súčasnosti odísť do dôchodku v zásade už 56 ročný človek. V kontexte vyššie uvedeného a v záujme zabezpečenia primeranosti a kvality informácií, ktoré majú byť poskytované v dostatočnom predstihu, t. zn. optimálne pred potenciálnym odchodom do predčasného starobného dôchodku alebo starobného dôchodku, je nutné prijaté zmeny premietnuť aj do informácie o dôchodkoch zo starobného dôchodkového sporenia.
VZORY VÝPISOV Z OSOBNÉHO ÚČTU A VÝKAZOV V DOPLNKOVOM DÔCHODKOVOM SPORENÍ A INFORMÁCIA O DÁVKACH Z DOPLNKOVÉHO DÔCHODKOVÉHO SPORENIA
- Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 206/2025 Z. z., ktorým sa ustanovujú vzory výpisov z osobného účtu a výkazov v doplnkovom dôchodkovom sporení a informácia o dávkach z doplnkového dôchodkového sporenia (úplné znenie opatrenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026
Anotácia:
Zlúčenie vykonávacích predpisov uplatnených pri informovaní účastníkov doplnkového dôchodkového sporenia, zjednotenie parametrov a predpokladov výpočtu prognóz dôchodkových dávok z I., II. a III. piliera.
Popis:
V predmetnom dokumente sa zlúčia predchádzajúce dve opatrenia, na základe ktorých doplnkové dôchodkové spoločnosti pravidelne informujú svojich klientov o stave a predpokladanom vývoji ich doplnkového dôchodkového sporenia, a to opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 411/2019 Z. z., ktorým sa ustanovujú vzory výpisov z osobného účtu a výkazov v doplnkovom dôchodkovom sporení v znení opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 353/2023 Z. z. a opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 296/2018 Z. z. o informácii o dávkach z doplnkového dôchodkového sporenia.
Primárnym dôvodom zlúčenia predmetných vykonávacích predpisov je, že v oboch dokumentoch sú okrem iných informácií účastníkovi uvádzané aj prognózy dôchodkových dávok, na výpočet ktorých sa používajú rovnaké parametre, predpoklady a pravidlá, ako aj rovnaký spôsob určenia predpokladaného dôchodkového veku. Je efektívnejšie ustanoviť parametre a predpoklady vstupujúce do výpočtov len v jednom vykonávacom predpise, upustí sa tým od vzájomného odkazovania na vybrané hodnoty a zároveň sa tým zjednoduší proces novelizácie, resp. revízie predpisu do budúcnosti.
Opatrenie bolo prijaté v nadväznosti na prijatie vyhlášky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 392/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor dôchodkovej prognózy (ďalej len „vyhláška o dôchodkovej prognóze“). Vyhlášku o dôchodkovej prognóze vydalo ministerstvo na základe zákona č. 210/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Touto novelou bol zavedený právny rámec pre zabezpečenie lepšej informovanosti a zrozumiteľnosti informácií o budúcich dôchodkových nárokoch z povinného dôchodkového systému (I. aj II. pilier) a ustanovená povinnosť Sociálnej poisťovne zaslať dôchodkovú prognózu dotknutým poistencom prvýkrát v roku 2026. Od roku 2028 bude dôchodková prognóza obsahovať informácie aj o prognózach dôchodkových dávok z III. piliera.
Okrem iného je vyhláškou ustanovený spôsob určenia dôchodkového veku, resp. predpokladaného dôchodkového veku poistenca. Keďže dôchodkový vek alebo predpokladaný dôchodkový vek je jedným z parametrov, ktorý vstupuje do výpočtu prognóz dôchodkových dávok, je nutné, aby opatrenie reflektovalo túto skutočnosť, aby pri zostavovaní výpisu z osobného účtu a výkazu predpokladaných dôchodkových dávok doplnkového dôchodkového sporenia účastníka doplnkového dôchodkového sporenia (ďalej len „výpis účastníka“) a zostavovaní dôchodkovej prognózy nevznikali neodôvodnené rozdiely. Opatrenie zároveň reflektuje aj ustanovenie § 170 ods. 31 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 310/2024 Z. z. účinné od 1. januára 2028, na základe ktorého bude Sociálna poisťovňa na účel vyhotovenia prognóz dôchodkových dávok poskytovať doplnkovej dôchodkovej spoločnosti informácie o predpokladanom dôchodkovom veku poistenca.
Vzhľadom na to, že v dôchodkovej prognóze, t. j. v jednotnom dokumente zasielanom Sociálnou poisťovňou, budú každému poistencovi zasielané informácie o jeho nárokoch z povinného dôchodkového systému, informácie o prognózovanom dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia (ak je poistenec zároveň sporiteľom v starobnom dôchodkovom sporení) a informácie o prognózach dôchodkových dávok z doplnkového dôchodkového sporenia, je nutné, aby boli zjednotené parametre, predpoklady a pravidlá na určenie prognóz dôchodku z I. a II. piliera a prognóz dôchodkových dávok z III. piliera.
Okrem zjednotenia spôsobu určenia dôchodkového veku, resp. predpokladaného dôchodkového veku poistenca, sa opatrením zavedie aj naviazanie parametra predpokladaný medziročný rast spotrebiteľských cien na vyhlášku o dôchodkovej prognóze.
NOVELA ZÁKONA O PUBLIKÁCIÁCH A ZÁKONA O MEDIÁLNYCH SLUŽBÁCH
- Zákon č. 189/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. augusta 2025
Anotácia:
Implementácia nariadenia EÚ, ktorým sa stanovuje spoločný rámec pre mediálne služby na vnútornom trhu.
Popis:
Cieľom zákona je implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1083 z 11. apríla 2024, ktorým sa stanovuje spoločný rámec pre mediálne služby na vnútornom trhu a mení smernica 2010/13/EÚ (Európsky akt o slobode médií) do slovenského právneho poriadku.
Nezávislé mediálne služby predstavujú spoľahlivý zdroj informácií nevyhnutný pri procese formovania verejnej mienky a zohrávajú tak jedinečnú úlohu na vnútornom trhu. Dynamickosť mediálneho prostredia však spôsobuje, že harmonizované pravidlá v oblasti audiovizuálnych mediálnych služieb upravené smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2010/13/EÚ o koordinácii niektorých ustanovení upravených zákonom, iným právnym predpisom alebo správnym opatrením v členských štátoch týkajúcich sa poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb (smernica o audiovizuálnych mediálnych službách) v platnom znení už nie sú v aktuálnych podmienkach dostačujúce.
Európskym aktom o slobode médií sa stanovujú spoločné pravidlá riadneho fungovania vnútorného trhu, ktoré majú za cieľ znížiť záťaž mediálnych aktérov poskytujúcich svoje služby vo viacerých členských štátoch, podporovať spravodlivú hospodársku súťaž, samoregulačné a koregulačné mechanizmy, cezhraničné investície, zvýšiť právnu istotu, garantovať transparentnosť financovania mediálneho prostredia pri zachovaní redakčnej nezávislosti a plurality mediálnych služieb a posilniť spoluprácu regulačných orgánov a tiež ochranu zdroja. Predmetné nariadenie sa dotýka predovšetkým pôsobnosti zákona o mediálnych službách a činnosti regulátora, ktorý vykonáva štátnu reguláciu v oblasti vysielania, retransmisie, poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie a poskytovania platforiem na zdieľanie obsahu.
V tejto súvislosti je nevyhnutné najmä upraviť nové kompetencie národného regulátora, zaviesť pravidlá pre transparentné a objektívne prideľovanie štátnej reklamy, upraviť povinnosti poskytovateľov systémov merania sledovanosti a zabezpečiť nevyhnutnú súčinnosť dotknutých subjektov pri výkone kompetencií regulátora podľa Európskeho aktu o slobode médií. Vzhľadom na skutočnosť, že Európsky akt o slobode médií sa vzťahuje na poskytovateľov mediálnych služieb, pod ktorými sa rozumejú aj vydavatelia printových a online publikácií, je nevyhnutné reflektovať nové zmeny aj v zákone č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách).
Zákonom sa vydavateľom periodických publikácií a prevádzkovateľom spravodajských webových portálov ukladajú nové povinnosti za účelom zabezpečenia transparentnosti financovania štátnej reklamy, a tiež povinnosť poskytovania súčinnosti regulátorovi. Nevyhnutným predpokladom efektívneho uplatňovania predmetného aktu je aj možnosť regulátora ukladať za nesplnenie nových povinností sankcie.
NOVELA ZÁKONA O AUTOMATICKEJ VÝMENE INFORMÁCIÍ O FINANČNÝCH ÚČTOCH NA ÚČELY SPRÁVY DANÍ
- Zákon č. 200/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2026, 1. januára 2028, 1. januára 2030
Anotácia:
Implementácia smernice EÚ; zvýšenie daňovej transparentnosti a získanie významného zdroja informácií pre finančnú správu na zabezpečenie kontroly plnenia daňových povinností v oblasti dane z príjmov nadväzne na dosiahnuté príjmy z kryptoaktív.
Popis:
Daňové úniky a vyhýbanie sa daňovým povinnostiam sú závažným problémom krajín celého sveta. Z tohto dôvodu je dôležité rozvíjanie všetkých foriem spolupráce daňových správ členských aj nečlenských krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Kľúčovým prvkom tejto spolupráce je výmena informácií. Od roku 2012 sa politický záujem čoraz viac zameriaval na príležitosti, ktoré ponúka automatická výmena informácií.
Automatická výmena informácií predstavuje systematické a pravidelné oznamovanie vopred určených informácií bez predchádzajúcej žiadosti vo vopred určených pravidelných lehotách. Po zavedení automatickej výmeny informácií o finančných účtoch v roku 2014, automatickej výmeny správ podľa jednotlivých štátov (CbCR) v roku 2016 a automatickej výmeny informácií o príjmoch dosahovaných prostredníctvom digitálnych platforiem v roku 2021 sa na globálnej úrovni upriamila pozornosť na výzvy súvisiace so vznikom alternatívnych spôsobov platby a investovania, ako sú kryptoaktíva a elektronické peniaze. V dôsledku vlastností kryptoaktív je mimoriadne náročné odsledovať zdaniteľné udalosti v cezhraničných situáciách. Nedostatočné oznamovanie príjmov z investícií do kryptoaktív vedie k výpadku daňových príjmov štátov. Používatelia kryptoaktív sú vo výhodnejšom postavení v porovnaní s tými, ktorí do kryptoaktív neinvestujú.
V snahe vyriešiť túto regulačnú medzeru a zabezpečiť splnenie cieľa daňovej spravodlivosti ako aj lepší a efektívnejší výber daní bola prijatá smernica Rady (EÚ) 2023/2226/EÚ zo 17. októbra 2023, ktorou sa mení smernica Rady 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 119, 24. 10. 2023), tzv. smernica DAC8 (ďalej len „smernica (EÚ) 2023/2226“).
V súlade so smernicou (EÚ) 2023/2226 zákon v čl. I zavádza povinnosť pre poskytovateľov služieb kryptoaktív oznamovať finančnej správe informácie o kryptoaktívach slúžiacich na platobné a investičné účely, ktoré bude finančná správa ako príslušný orgán vymieňať s príslušnými orgánmi členských a zmluvných štátov. Rozširuje sa taktiež rozsah pôsobnosti automatickej výmeny o finančných účtoch aj na elektronické peniaze a digitálne meny centrálnych bánk v súlade s aktualizáciou spoločného štandardu oznamovania (CRS).
Lehota na zaslanie informácií finančnej správe je stanovená v súlade s lehotou na automatickú výmenu informácií o finančných účtoch a výmena medzi príslušnými daňovými orgánmi bude prebiehať do 9 mesiacov po oznamovanom období. Implementácia smernice (EÚ) 2023/2226 si vyžiada taktiež úpravu existujúceho všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým je vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 446/2015 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti preverovania finančných účtov oznamujúcimi finančnými inštitúciami v znení neskorších predpisov, s cieľom rozšíriť úpravu o podrobnosti týkajúce sa postupov preverovania pri automatickej výmene informácií o kryptoaktívach. V čl. II sa mení a dopĺňa zákon č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov v znení neskorších predpisov, v ktorom sa upravuje rozsah povinnosti zachovávať mlčanlivosť pri výkone činnosti daňového poradcu pre účely výmeny informácií na požiadanie v zmysle medzinárodného štandardu.
V čl. III zákon obsahuje doplnenia a spresnenia vyplývajúce zo smernice (EÚ) 2023/2226, ktoré sa dotýkajú existujúcich druhov automatických výmen daňových informácií obsiahnutých v smernici (EÚ) 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní, tzv. smernica DAC.
Zmeny v zákone obsahujú taktiež úpravy vyplývajúce zo skúseností z aplikačnej praxe a procesu partnerského hodnotenia (peer review) Slovenskej republiky v rámci OECD v oblasti daňovej transparentnosti a výmeny daňových informácií, ako aj pripomienok Európskej komisie.
ZMENA VYHLÁŠKY, KTOROU SA VYMEDZUJÚ ÚSEKY DIAĽNIC, CIEST I. TRIEDY A CIEST II. TRIEDY S VÝBEROM MÝTA
- Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky č. 201/2025 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 228/2020 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest I. triedy a ciest II. triedy s výberom mýta v znení neskorších predpisov (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. augusta 2025, 15. októbra 2025
Anotácia:
Reflexia na odovzdanie diaľničných úsekov R3 Tvrdošín – Nižná a diaľničného úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany do užívania, potreba vykonania drobných úprav vymedzených úsekov v nadväznosti na zmeny v cestnej sieti, aktualizácia geomodelu cestnej siete v systéme elektronického výberu mýta.
Popis:
Vyhláška reflektuje na odovzdanie diaľničného úseku R3 Tvrdošín - Nižná a diaľničného úseku R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany, II. úsek do užívania.
Vyhláška taktiež reflektuje na potrebu vykonania drobných úprav vymedzených úsekov v nadväznosti na zmeny v cestnej sieti a zároveň dochádza k súvisiacej aktualizácii geomodelu cestnej siete v systéme elektronického výberu mýta.