Výber legislatívnych zmien a noviniek za marec 2025
1. VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV
VYHLÁŠKA O ČLENENÍ STAVIEB
- Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. apríla 2025
Anotácia:
Členenie stavieb číselným identifikačným kódom stavby pre potrebu jej identifikácie v informačnom systéme na účely Stavebného zákona.
Popis:
Predmetom vyhlášky je podrobné členenie stavieb, ktoré bolo doposiaľ v právnych predpisoch Slovenskej republiky definované iba vyhláškou o štatistickej klasifikácii stavieb. Prioritne bolo preto potrebné zaviesť členenie stavieb na účely nového Stavebného zákona za účelom jednotnosti postupov označovania stavieb, ktoré bude uplatňované pri navrhovaní stavieb, rovnako aj na účely procesov povoľovania a užívania stavieb podľa Stavebného zákona a používané aj v informačnom systéme Úradu.
Vyhláška o členení stavieb ustanovuje členenie stavieb číselným identifikačným kódom stavby pre potrebu jej identifikácie v informačnom systéme na účely Stavebného zákona. Číselný identifikačný kód stavby umožňuje v informačnom systéme rozlíšiť stavby podľa ich stavebnotechnického vyhotovenia a podľa účelu ich využitia, a to použitím štvorciferného číselného identifikačného kódu stavby, ktorý označuje zatriedenie stavby podľa účelu jej využitia do typu, oddielu, skupiny a triedy.
Vyhláška má prispieť k jednoznačnosti a zrozumiteľnosti členenia stavieb pre všetky subjekty participujúce na príprave, povoľovaní, zhotovovaní, užívaní a odstraňovaní stavieb.
VYHLÁŠKA O ŠTRUKTÚRE A PREVÁDZKE INFORMAČNÉHO SYSTÉMU A O OBSAHU PODANÍ A OBSAHU A ROZSAHU DOKUMENTÁCIE STAVIEB
- Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. apríla 2025
Anotácia:
Úprava štruktúry a prevádzky časti informačného systému na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu a podrobnosti o náležitostiach jednotlivých podaní súvisiacich s povoľovaním a odstraňovaním stavieb podľa nového Stavebného zákona, aktualizácia a doplnenie požiadaviek na rozsah a obsah projektovej dokumentácie pre stavebný zámer.
Popis:
Vyhláška upravuje štruktúru a prevádzku časti informačného systému na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu a podrobností o náležitostiach jednotlivých podaní a o rozsahu a obsahu projektovej dokumentácie stavieb, náležitosti rozhodnutia, doložky, osvedčenia, záväzného stanoviska a záväzného vyjadrenia.
Zároveň stanovuje jednotné označovanie projektovej dokumentácie pre potreby úložiska projektovej dokumentácie a pre potreby informačného systému pod správou Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky.
Hlavným účelom vyhlášky je aktualizovať, doplniť a detailnejšie spresniť požiadavky na rozsah a obsah projektovej dokumentácie (textová aj výkresová časť) pre stavebný zámer a ostatné konania v zmysle nového Stavebného zákona.
VYHLÁŠKA, KTOROU SA DEFINUJÚ PODMIENKY ÚHRADY A ÚHRADA PODĽA KLASIFIKAČNÉHO SYSTÉMU PRE DEFINOVANÚ ČASŤ DIAGNOSTICKO-TERAPEUTICKÝCH SKUPÍN
- Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 62/2025 Z. z., ktorou sa definujú podmienky úhrady a úhrada podľa klasifikačného systému pre definovanú časť diagnosticko-terapeutických skupín (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. apríla 2025
Anotácia:
Zavedenie klasifikačného systému SK-DRG ako úhradového mechanizmu pre hospitalizačné prípady vo vybraných DRG skupinách, zavedenie povinnej úhrady prostredníctvom DRG vo vybraných skupinách, najmä pri pôrodoch, novorodencoch a ďalších chirurgických, kardiologických a onkologických DRG skupinách, spravodlivé prerozdelenie finančných prostriedkov v systéme zdravotníctva
Popis:
Cieľom vyhlášky je definovať podmienky úhrad a úhrady podľa klasifikačného systému pre definovanú časť diagnosticko-terapeutických skupín, a teda zavedenie klasifikačného systému SK-DRG ako úhradového mechanizmu za hospitalizačné prípady vo vybraných DRG skupinách.
Primárnym cieľom vyhlášky je zavedenie povinných úhrad cez DRG vo vybraných DRG skupinách najmä pôrodoch, novorodencoch a iných chirurgických, kardiologických a onkologických DRG skupinách, ktoré predstavujú 15% produkcie ústavnej zdravotnej starostlivosti. Uvedené je potrebné pre definitívne záväzné zavedenie úhrad podľa DRG ústavnú zdravotnú starostlivosť, ktorá vedie k spravodlivému prerozdeleniu finančných prostriedkov v zdravotníckym systéme.
Obsahom vyhlášky je najmä definícia základných pojmov v zmysle hospitalizačných prípadov zaradzovaných do DRG skupín, ošetrovacia doba a s ňou spojené presne definované relatívne váhy, pripočítateľné položky a objem produkcie, ktorý definuje podmienky úhrad vyplývajúce z produkcie z minulého roka pre budúci rok. Základom vyhlášky je aj výpočet úhrady pre definované hospitalizačné prípady, ktoré budú vyhláškou hradené a to je prostredníctvom prípadového paušálu, kedy je relatívna váha násobená základnou sadzbou a v prípade vykázania a uznania je uhrádzaná aj pripočítateľná položka. Vyhláška definuje bezlimitne a limitne uhrádzané hospitalizačné prípady, pričom bezlimitne majú byť uhrádzané hospitalizácie pôrodov a novorodencov pri ich narodení.
POŽIADAVKY NA ORGÁNY VYKONÁVAJÚCE AUDIT A CERTIFIKÁCIU SYSTÉMU MANAŽÉRSTVA ZHOTOVITEĽA VYHRADENÝCH STAVIEB
- Oznámenie Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 63/2025 Z. z. o sprístupnení "Národného dokumentu: Požiadavky na orgány vykonávajúce audit a certifikáciu systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb." (úplné znenie oznámenia nájdete TU)
Anotácia:
Povinná certifikácia zhotoviteľov vyhradených stavieb pod dohľadom úradu pre územné plánovanie a výstavbu
Popis:
Nový zákon o výstavbe stanovuje osobitnú požiadavku, že generálnym zhotoviteľom vyhradených stavieb môže byť len držiteľ platného certifikátu systému manažérstva zhotoviteľov vyhradených stavieb, ktorý je následne zapísaný v zozname certifikovaných generálnych zhotoviteľov vyhradených stavieb.
Cieľom je zvýšenie kvality realizácie vyhradených stavieb na Slovensku a zníženie rizika tragédií a zranení na staveniskách.
VYHLÁŠKA O ROZDELENÍ VÝDAVKOV VEREJNÉHO ZDRAVOTNÉHO POISTENIA PODĽA JEDNOTLIVÝCH TYPOV ZDRAVOTNEJ STAROSTLIVOSTI NA ROK 2025
- Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 64/2025 Z. z. o rozdelení výdavkov verejného zdravotného poistenia podľa jednotlivých typov zdravotnej starostlivosti na rok 2025 (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. apríla 2025
Anotácia:
Zavedenie minimálnej sumy z celkových výdavkov pre zdravotné poisťovne na rok 2025, zlepšenie možnosti redistribuovať zdroje verejného zdravotného poistenia do prioritných oblastí zdravotnej politiky, zabezpečenie variability pre zdravotné poisťovne.
Popis:
Vzhľadom na skúsenosti z rokov 2023 a 2024 s reálnou nemožnosťou dodržať percentá určené pre jednotlivé typy zdravotnej starostlivosti zo strany zdravotných poisťovní z dôvodov vonkajších faktorov, ktoré nemohli ovplyvniť zdravotné poisťovne (napríklad dofinancovanie systému) sa Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky rozhodlo využiť iba časť splnomocňovacieho ustanovenia a vo vyhláške ustanoviť iba minimálnej sumy z celkovej sumy výdavkov určenej na zdravotnú starostlivosť v rozpočte pre jednotlivé zdravotné poisťovne na rok 2025.
Zavedením minimálnej sumy sa zlepší možnosť redistribuovať zdroje verejného zdravotného poistenia do oblastí, ktoré sú prioritou zdravotnej politiky štátu. Rozdiel medzi celkovými výdavkami a minimálnymi sumami umožňuje zabezpečiť variabilitu pre zdravotné poisťovne, ktoré môžu použiť výdavky do takých typov zdravotnej starostlivosti podľa potrieb ich poistného kmeňa.
ZMENA VYHLÁŠKY O PODROBNOSTIACH O ORGANIZÁCII ŠKOLSKÉHO ROKA NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH, NA STREDNÝCH ŠKOLÁCH, NA ZÁKLADNÝCH UMELECKÝCH ŠKOLÁCH, NA PRAKTICKÝCH ŠKOLÁCH, NA ODBORNÝCH UČILIŠTIACH A NA JAZYKOVÝCH ŠKOLÁCH
- Vyhláška Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky č. 56/2025 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 231/2009 Z. z. o podrobnostiach o organizácii školského roka na základných školách, na stredných školách, na základných umeleckých školách, na praktických školách, na odborných učilištiach a na jazykových školách v znení neskorších predpisov (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. apríla 2025
Anotácia:
Opätovné zavedenie polročných prázdnin s obdobným vymedzením, aké bolo do nadobudnutia účinnosti vyhlášky č. 163/2022 Z.z..
Popis:
Vyhláškou č. 163/2022 Z. z. boli s účinnosťou od 30. 5. 2022 vypustené z jednotlivých druhov školských prázdnin polročné prázdniny. V praxi teda boli vypustené v školských rokoch 2022/2023 a 2023/2024. Aplikačná prax po týchto dvoch rokoch ukázala opodstatnenosť týchto prázdnin, hoci len v trvaní jedného dňa. Cieľom vyhlášky je preto opätovné zavedenie polročných prázdnin s obdobným vymedzením, aké bolo do nadobudnutia účinnosti vyhlášky č. 163/2022 Z. z.
VYHLÁŠKA, KTOROU SA VYKONÁVAJÚ NIEKTORÉ USTANOVENIA ZÁKONA Č. 376/2024 Z.Z. O INTEGROVANEJ POSUDKOVEJ ČINNOSTI A ZÁKONA Č. 447/2008 Z.Z. O PEŇAŽNÝCH PRÍSPEVKOCH NA KOMPENZÁCIU ŤAŽKÉHO ZDRAVOTNÉHO POSTIHNUTIA
- Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 51/2025 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. septembra 2025
Anotácia:
Podrobnosti výkonu sociálnej a lekárskej posudkovej činnosti, vzory formulárov pre integrovanú posudkovú činnosť, maximálny ročný rozsah osobnej asistencie a zloženie odborného konzília, riešenie rozporov medzi sociálnym a lekárskym posudkom.
Popis:
Cieľom vyhlášky je špecifikovať podrobnosti výkonu sociálnej posudkovej činnosti. Vyhláška ustanovuje, čo zahŕňa posudzovanie individuálnych predpokladov, rodinného prostredia, ako aj prostredia, ktoré ovplyvňuje začlenenie účastníka konania do spoločnosti. Ďalej ustanovuje podrobnosti súvisiace s posudzovaním miery ťažkostí účastníka konania vykonávať stanovené činnosti, spoluprácu sociálneho pracovníka s inými odborníkmi ako aj to, že sa sociálna posudková činnosť vykonáva v domácom prostredí a za prítomnosti účastníka konania, resp. inej fyzickej osoby, ktorú si sám účastník konania určí.
Vyhláška ustanovuje podrobnosti výkonu lekárskej posudkovej činnosti, a to z akých podkladov vychádza posudkový lekár pri prvom posúdení funkčných dôsledkov zdravotného stavu účastníka konania a z akých pri ďalšom posúdení, aké podklady sa považujú za aktuálne, ďalej zohľadňovanie ďalšej zdravotnej dokumentácie predloženej v priebehu konania o integrovanom posudku, stanovovanie termínu opätovného posúdenia funkčných dôsledkov zdravotného stavu, podrobnosti týkajúce sa posudzovania schopnosti účastníka konania vykonávať samostatne ustanovené činnosti pri uspokojovaní základných životných potrieb a tiež spoluprácu posudkového lekára s inými odborníkmi a kedy sa vykonáva lekárska posudková činnosť za prítomnosti účastníka konania.
V súvislosti s poskytovaním peňažného príspevku na osobnú asistenciu podľa zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu vyhláška ustanovuje maximálny ročný rozsah osobnej asistencie, spôsob určovania rozsahu osobnej asistencie, činnosti, pri ktorých sa posudzuje odkázanosť fyzickej osoby na osobnú asistenciu a činnosti osobnej asistencie na účely § 22 ods. 4 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu (činnosti, ktoré môžu v rámci peňažného príspevku na osobnú asistenciu vykonávať osoby patriace do vymedzeného okruhu rodinných príslušníkov fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím).
Vyhláškou sa ustanovuje zloženie odborného konzília, pričom toto konzílium bude pozostávať z troch sociálnych pracovníkov a dvoch posudkových lekárov. Účelom zavedenia inštitútu odborného konzília je predovšetkým to, aby boli odstránené prípadné rozpory medzi sociálnym posudkom a lekárskym posudkom, ktoré sú podkladom integrovaného posudku, a znížilo sa tým riziko nenáležitého zistenia skutkového stavu a rozporu s platnou právnou úpravou v integrovanom posudku. Je taktiež zadefinované, že záver zo zasadnutia odborného konzília bude premietnutý do integrovaného posudku a na základe záverov v prípade rozporov nebude potreba prepracovať sociálny resp. lekársky posudok.
Vyhláška ďalej ustanovuje prílohy zahrňujúce: vzor sebahodnotiaceho dotazníka pre osoby do 15 rokov veku a nad 15 rokov veku, vzor dotazníka k sociálnej posudkovej činnosti, vzor sociálneho posudku, vzor lekárskeho nálezu, vzor dotazníka k určeniu odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby a spôsob posudzovania odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby, vzor lekárskeho posudku, činnosti, pri ktorých sa posudzuje odkázanosť fyzickej osoby na osobnú asistenciu a rozsah odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby na základe stupňa odkázanosti.
2. SCHVÁLENÉ ZÁKONY
NOVELA ZÁKONA O FONDE NA PODPORU ŠPORTU
- Zákon z 1. apríla 2025, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 310/2019 Z. z. o Fonde na podporu športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (schválené znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. júla 2025
Anotácia:
Navýšenie financovania športu a športovej infraštruktúry z verejných zdrojov, úprava činnosti, štruktúry Fondu na podporu športu a zefektívnenie procesných postupov vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
Popis:
Cieľom zákona je podporiť výstavbu a obnovu športovej infraštruktúry a športovej infraštruktúry národného významu, upraviť pravidlá na efektívne čerpanie finančných prostriedkov z fondu a aplikovať poznatky z aplikačnej praxe.
Upravuje sa predmet činnosti fondu, kde sa dopĺňajú vzdelávacie aktivity a metodicko-poradenská činnosť v oblasti športu. Ďalej sa upravuje postup v prípade nevymenovania predsedu správnej rady ako štatutárneho orgánu do funkcie, upravuje sa aj schvaľovanie príspevkov na projekt výstavby, modernizácie a rekonštrukcie športovej infraštruktúry národného významu vládou Slovenskej republiky, ak ide o poskytnutie príspevku na projekt nad 10.000.000 EUR. Rozširuje sa počet členov dozornej rady o dvoch členov na celkový počet piatich členov dozornej rady, zvyšuje sa odmena pre členov správnej a dozornej rady a vypúšťa sa povinnosť vyhotovenia zvukového záznamu zo zasadnutí správnej rady. V prípade inštitútu riaditeľa fondu vrátane jeho pôsobnosti a predpokladov na výkon jeho funkcie sa vypúšťa postup výberového konania pri obsadzovaní funkcie riaditeľa fondu a s tým spojené náležitosti. Ďalej sa upravujú odborné komisie, ktoré by mali mať stály charakter a ich členstvo a činnosť sa bude riadiť internými predpismi fondu.
Zároveň sa navyšuje minimálna výška príspevku poskytovaná fondu každoročne na účel podpory na 60.000.000 EUR a upravuje sa spôsob jeho prerozdeľovania.
NOVELA ZÁKONA O OCHRANE A VYUŽÍVANÍ POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY
- Zákon z 27. marca 2025, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (schválené znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. júna 2025
Anotácia:
Stanovenie právneho rámca pre manažovanie porastov drevín rastúcich mimo lesa na poľnohospodárskej pôde.
Popis:
Cieľom zákona je ustanovenie právneho rámca pre manažovanie porastov drevín rastúcich mimo lesa na poľnohospodárskej pôde, ktorý v doterajšej právnej úprave využívania poľnohospodárskej pôdy absentuje.
Ustanovuje sa možnosť nariadiť alebo povoliť odstránenie drevín rastúcich na poľnohospodárskej pôde mimo lesa na pozemkoch,ktoré nemajú charakter lesného porastu a nie sú spôsobilé na preradenie medzi lesné pozemky, pričom predstavujú prekážku udržateľného poľnohospodárskeho využívania poľnohospodárskej pôdy a ich zachovanie nie je účelné z hľadiska ekologickej stability územia.
Zákonom sa sleduje zosúladenie legislatívy na úseku ochrany a využívania poľnohospodárskej pôdy so zákonom č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v oblasti ochrany drevín. Ustanovuje sa aj možnosť založiť porast drevín na poľnohospodárskej pôde bez zmeny druhu pozemku na účely založenia agrolesníckych systémov využívania pôdy alebo zakladanie porastov poľnohospodárskej účelovej zelene s pôdoochrannou a ekostabilizačnou funkciou, ktoré prispievajú k ochrane pôdy pred nepriaznivými dôsledkami klimatickej zmeny a k zvyšovaniu biodiverzity poľnohospodárskych ekosystémov.
S cieľom zvýšenia ochrany najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy sa rozširuje povinnosť platenia odvodu za odňatie poľnohospodárskej pôdy podľa jej kvality na všetky poľnohospodárske pôdy, nielen na vybrané pôdy v každom katastrálnom území. Zavedú sa viaceré čiastkové zmeny a úpravy vyplývajúce z požiadaviek aplikačnej praxe, ktorých cieľom je zvýšenie všeobecnej zrozumiteľnosti jednotlivých ustanovení zákona a zjednodušenie ich aplikácie. Z dôvodu zjednodušenia a zrýchlenia správnych konaní sa vypúšťajú niektoré povinnosti pre fyzické a právnické osoby (predkladanie niektorých dokladov).